Podepište to Kulhánkovi a třeba vyhrajete auto

Prezidentské volby se pomalu, ale jistě blíží. Proto se potenciální kandidáti, kteří dosud nenasbírali potřebný počet podpisů, musí co nejvíce snažit… 

Jak asi většina lidí ví, kandidovat na prezidenta České republiky může osoba, kterou navrhne nejméně 20 poslanců nebo 10 senátorů. Kandidát, který takovou podporu ze strany českých zákonodárců nemá (nebo o ni nestojí), musí nasbírat aspoň 50 tisíc podpisů od občanů České republiky, kteří nejpozději v den voleb dosáhnou věku 18 let. Tuto podmínku zatím splnili pouze 3 kandidáti: Jiří Drahoš, Michal Horáček a současný prezident Miloš Zeman.

K nim by se mohl připojit Jaroslav Kubera, který se však dosud nerozhodl, zda do kandidatury půjde. Jako dlouholetý známý senátor za ODS by potřebný počet poslanců či senátorů, kteří by se pod jeho nominaci podepsali, nejspíš získal. Z ostatních potenciálních uchazečů o Hrad je pak nejzajímavější jméno úspěšného manažera Vratislava Kulhánka.

Jméno Vratislava Kulhánka má většina občanů  spjaté především se společností Škoda Auto, v jejímž čele v letech 1997-2004 stál. Kromě toho byl například 4 roky předsedou Českého svazu ledního hokeje a později i předsedou správní rady společnosti AAA Auto. Kulhánek má politickou podporu strany ODA, jejíž kdysi slavnou značku se po 10 letech rozhodl obnovit podnikatel Pavel Sehnal.

Podle zpráv v médiích však měl Vratislav Kulhánek v polovině srpna nasbíraných jen zhruba 10 tisíc podpisů. A vzhledem k tomu, že potřebný pětinásobný počet podpisů je potřeba odevzdat již někdy začátkem listopadu, rozhodl se bývalý šéf Škody Auto k zajímavému marketingovému tahu: těm, kteří připojí svůj podpis na jeho kandidátní listinu, slibuje zařazení do slosování o nový automobil Škoda Octavia (viz odkaz zde). Toto slosování pan Kulhánek uskuteční až poté, co bude na jeho kandidátní listině podpisů 60 tisíc (10 tisíc si chce dát jako rezervu pro případ, že by některé podpisy byly neověřené nebo duplicitní).

Jaký názor mám na marketingový tah pana Kulhánka já? V rozporu se zákonem jeho počin pravděpodobně není. Ale s etikou dle mého názoru přece jen ano. Někteří jistě budou argumentovat tím, že když může na volebních mítincích Babiš rozdávat koblihy a jiné politické strany zase třeba čepovat zdarma pivo, tak proč by prezidentský kandidát nemohl lákat své příznivce na auto?

Ale já zde přece jen podstatný rozdíl vidím. Nejde ani tak o to, že auto je mnohonásobně dražší než ta kobliha - ono navíc pravděpodobnost, že zrovna vy budete jedním z těch 60 tisíc šťastlivců, kterého vylosují (pokud se vůbec losování uskuteční), je poměrně malá. Ale především jde o to, že když na volebním mítinku některé politické strany neodoláte a tu koblihu, pivo nebo třeba i guláš si vezmete, tak tam po vás žádný podpis není vyžadován a nikde se nezavazujete, že příslušnou stranu budete opravdu volit. Pana Kulhánka samozřejmě nakonec po vyhraném autě také teoreticky volit nemusíte, ovšem takto „koupeným“ podpisem mu kandidaturu na funkci hlavy státu vůbec umožníte.

Těžko říci, kolik lidí vábení na nové auto neodolá a jak početné příbuzenstvo k podpisu na Kulhánkův petiční arch přivedou. Já se však domnívám, že kandidát na úřad prezidenta by měl o vhodnosti své osoby na tuto funkci občany přesvědčit především svými názory, cíli i morálními postoji. A lákat své příznivce na možnost výhry nového auta mně opravdu moc morální nepřijde.

Autor: Josef Nožička | neděle 10.9.2017 10:05 | karma článku: 31,29 | přečteno: 917x