Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Opravdu by mě zajímalo, kdo ta metodická doporučení na ministerstvu školství vymýšlí…

Jak za stávající koronavirové situace aspoň trochu objektivně a smysluplně hodnotit žáky při blížícím se pololetním vysvědčení? Nad tímto obtížně řešitelným problémem si nyní nejspíš láme hlavu nejeden učitel…

Ani jsme se nenadáli a máme tu začátek ledna, což je pro učitele, žáky, studenty či jejich rodiče vždy nezvratným signálem toho, že se blíží pololetní vysvědčení. A i letos budou přes velmi nestandardní průběh první poloviny aktuálního školního roku, zaviněný složitou koronavirovou situací, všechny základní a střední školy v ČR svým žákům vysvědčení vydávat. Logickou otázkou samozřejmě je, jak letos hodnocení pololetních výsledků provést, aby bylo aspoň trochu objektivní a dávalo nějaký smysl.

Ministerstvo školství rozeslalo začátkem tohoto týdne do všech škol metodické doporučení, jak mají učitelé hodnocení za 1. pololetí provést (jeho text je možno nalézt na webových stránkách MŠMT zde). Je v něm výslovně uvedeno, že na vysvědčení je možno hodnotit klasifikací (tj. známkou), slovně i kombinací obou způsobů. V tomto kontextu považuji za pozitivní, že tak jako na konci minulého školního roku, i nyní nechalo ministerstvo na jednotlivých školách a učitelích, kterou z uvedených forem hodnocení zvolí a nenařídilo všem školám centrálně, aby žáky hodnotili slovně či formativně (byť tyto formy hodnocení v textu doporučují). Přesto, že k něčemu takového je již další dobu ministerstvo tlačeno například představiteli neziskové organizace EDUin i některými politiky (například senátorem a někdejším kandidátem na prezidenta Jiřím Drahošem – viz jeho Výzva za spravedlivější známkování ve školách z loňského roku).

Při detailním pročítání celého zmíněného textu jsem však u některých pasáží nevěřícně kroutil hlavou a kladl si otázku, zda lidé, kteří ho vytvářeli, dovedou aspoň trochu uvažovat reálně a mají aspoň vzdálenou představu o tom, jak to ve školách za současné situace funguje. Každý čtenář si o tom ostatně může udělat obrázek sám, ovšem jelikož nepředpokládám, že se každému bude chtít celý třístránkový dokument číst, dovolím si zde některé jeho vybrané pasáže rozebrat.

Například v kapitole 1.2 je uveden výčet bodů, ke kterým by měli učitelé při letošním pololetním hodnocení přihlížet. Zatímco body jako aktivita žáka při distanční výuce, včasnost a kvalita plnění zadaných úkolů či to, zda je žák schopen používat znalosti, nabyté při prezenční výuce, považuji za logické a samozřejmé, musel jsem kroutit hlavou nad body jako „jak si žák vytvořil prostředí pro učení doma“ či „jak při distančním vzdělávání podporuje spolužáky.“

Opravdu mi totiž není jasné, jak má učitel na dálku věrohodně posoudit vytvoření prostředí pro domácí učení u kteréhokoliv žáka (pokud by čistě náhodou nešlo o jeho dítě či dítě jeho příbuzného). Stejně tak je tomu u některých dalších pasáží v příslušné kapitole, z nichž vyplývá, že učitel by měl brát v potaz, zda žák měl doma dostatečné podmínky pro účast na distanční výuce nebo se jedná o žáka z takzvaného „nepodnětného prostředí.“ Já například letos učím přes 200 studentů. Může mi tedy pan ministr Plaga či někdo z ministerských úředníků, kteří tohle metodické doporučení vymýšleli, poradit, jak mám u každého z nich například zjistit, jaká je sociální situace rodiny, v níž žák vyrůstá, zda ho jeho rodiče ve vzdělávání dostatečně podporují a motivují apod.? Ve třídě, kde je kantor třídním učitelem, takové informace dejme tomu občas má, ovšem těžko je může objektivně mít u všech žáků, učí-li například v osmi i více třídách…

A už vůbec mi není jasné, jak má pedagog objektivně posoudit, jak ten či onen žák podporuje při učení své spolužáky. Při prezenčních hodinách ve škole si takové věci učitel u některých žáků či studentů obvykle všimne, a souhlasím s tím, že i k tomu by se mělo při hodnocení na vysvědčení přihlížet. Ale v současné době, kdy žáci většinu pololetí absolvovali z domu a do školy nechodili? Copak je špión či hacker, aby na dálku sledoval, s kým žák při vypracování úkolů doma spolupracuje?

Samozřejmě někdy to, že žáci při zadaném úkolu „spolupracovali“, učitel snadno pozná i bez uvedených schopností. Když mi například nedávno moji druháci odevzdávali úkol do informatiky (tabulku v Excelu s výpočty), měla v něm nápadně velká část třídy naprosto stejné chyby, stejné formátování textu atd. A když jsem si u stažených prací rozklikl vlastnosti souboru, tak tam v kolonce autoři vesměs měli uvedeno Adam (přestože žák s tímto křestním jménem byl ve třídě pouze jeden). Když jsem si při následné online hodině přes aplikaci Teams tyto výtečníky podal a požádal je o vysvětlení, tak bylo nejprve z jejich strany ticho po pěšině a až po několikaminutovém tichu jeden z nich přiznal, že mu Adam s úkolem „trochu pomáhal“…

Za takovou pomoc jsem samozřejmě Adamovi žádné kladné body neudělil a úkol jsem prostě nehodnotil, ovšem na tomto případu je jasně vidět, že objektivně hodnotit výkony žáků za období, kdy byli doma, je velmi obtížné. Otázkou proto je, zda by za současné situace nebylo například nejrozumnější žádné hodnocení na pololetí neprovádět. Možná vyjma žáků devátých tříd základních škol a závěrečných tříd středních škol, neboť ti přece jen chodili do školy na prezenční výuku o něco déle než ostatní ročníky, a navíc je dosti pravděpodobné, že k jejich pololetnímu vysvědčení se bude nějakým způsobem přihlížet při přijímacím řízení, ať už na školy střední či vysoké.

Autor: Josef Nožička | neděle 10.1.2021 13:14 | karma článku: 42,92 | přečteno: 10512x
  • Další články autora

Josef Nožička

Cos porobil Pavelenko, Pavle

Tuto píseň si dost možná prozpěvovali někteří lidé na Slovácku, když na obličeji pana prezidenta viděli malou tržnou ránu.

21.4.2024 v 8:15 | Karma: 33,58 | Přečteno: 1131x | Politika

Josef Nožička

Integrace na německých školách nefunguje, ale nesmí se to říkat moc nahlas

Jedním z nejpalčivějších problémů, kterým je Německo v souvislosti s příchodem velkého množství imigrantů nuceno čelit, je integrace osob s odlišnou kulturou do tamních škol.

17.4.2024 v 8:15 | Karma: 40,02 | Přečteno: 1527x | Diskuse| Společnost

Josef Nožička

Svoboda versus Vondrák. V čem vidím já „propastný rozdíl“

Prohřešky bývalého předsedy KDU-ČSL opravdu nevidím takové, že by v jeho případě byly na místě výzvy k odchodu ze strany.

12.4.2024 v 13:36 | Karma: 42,36 | Přečteno: 5675x | Diskuse| Politika

Josef Nožička

Cyrile, zvaž ten odchod!

Jak včera probíhalo důležité jednání předsednictva KDU-ČSL? Pokud to chcete vědět, tak neváhejte a čtěte dál!

10.4.2024 v 8:15 | Karma: 38,16 | Přečteno: 1567x | Diskuse| Politika

Josef Nožička

Volební vlak z České republiky Korčokovi vítězství nepřivezl

V případě volebního vlaku, vypraveného v pátek na Slovensko, mě zaujal především název neziskové organizace, která ho vypravila: "Mladí proti fašizmu".

7.4.2024 v 8:15 | Karma: 46,24 | Přečteno: 7253x | Politika
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nenávist vůči Ukrajincům, segregace Romů. Amnesty International kritizuje Česko

24. dubna 2024  2:28

Ukrajinští uprchlíci se loni v Česku potýkali s nenávistnými projevy a diskriminací, pokračovala...

Místo do šrotu do opravny. Směrnice EU prodlouží záruku a zakážou „kazítka“

24. dubna 2024

Premium Do budoucna by měla být oprava rozbitých a porouchaných domácích spotřebičů jednodušší. A stejně...

Ignorovat, nebo demaskovat? Německá média řeší, jak informovat o AfD

24. dubna 2024

Premium Je to teď horké téma. Německá mainstreamová média stojí před volbou, nakolik a jakým způsobem...

Šibal z Prahy podmázl průvodčího, s Lorenovou v negližé předběhl konkurenci

24. dubna 2024

Seriál Byla teprve na začátku kariéry, ale fotografové na ni už stáli fronty. Snímek mladičké Sophie...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 1582
  • Celková karma 39,86
  • Průměrná čtenost 3242x
Píši hlavně o politice, školství a sportu. 

 

Seznam rubrik