Děkujeme za pochopení.
J69a37n70a 32B13í63l55k60o67v23á
Pokud měla naše generace výsledky z matematiky lepší, a učila se bez počítačů a interaktivních tabulí, jen učitel - tabule - křída - učebnice - sešit, nebylo by lepší se k té výuce vrátit, než bude pozdě?
M81i73r19o57s34l30a68v17a 86T36r27č85k85o16v77á
Jeden dotaz, viděli jste ty testy? Na složení maturity stačí úspěšnost něco přes 40 procent a tady najednou po žácích devítky po přijímačkách spousty faktických znalostí - např. kdo to byl Seneca, Decartes, Leonidas ..., vyjmenuj všechny státní symboly, leží tahle sopka severně nebo jižně od polu, jak a kdy vznikla Země - chtějí úspěšnost 80 procent?
Š84t94ě44p11á37n 52B95i66c10e21r56a
a což až bude půlka třídy složená z Romů, duševně nemocných a muslimek v šátkách.
P64e73t78r 93B53e92r82á51n64e53k
První problém středoškolské matematiky je v ohromném nepoměru mezi tím, co se učí a zkouší, a co je následně použitelné v praxi (s výjimkou VŠ technického směru, ale ty si to stejně všechno naučí samy).
Druhý problém je ten, že kvůli velkému objemu teorie vůbec nezbývá čas na praktické použití - slovní úlohy.
Ono se to netýká jen matematiky, je to problém prakticky všech předmětů, s jedinou výjimkou - cizí jazyky.
V28í68t20ě58z40s70l84a17v 18D46r77o37z28d
Nevím, jak je to dnes, ale v době, kdy jsem byl na střední škole (SPŠ strojní, 1978-1981) se mi zdálo, že naše matematika celkem odpovídala využití v ostatních technických předmětech. Na gymnáziích se ovšem učila na poněkud pokročilejší úrovni. To se pak samozřejmě projevilo na VŠ, kde se gymnazisté matematice "smáli", kdežto my, "průmyslováci" jsme potili krev, protože se tak nějak předpokládalo, že základy diferenciálů a integrálů máme všichni zmáknuté už ze střední školy...
K18a93r75e28l 86K39u52č48e69r20a
Ono se není čemu divit.
1) Politiku dělají takoví kteří se tam prokecali slogany typu "vzdělání = prosperita" aniž by sami chápali hodnotu vzdělání a rozdíl mezi vzděláním a kvalifikací (mnohdy mají sami koupené tituly).
2) Zatím co za předchozí stovky let jsme měli jednoho Komenského, teď můžeme školskými reformátory dláždit.
3) Trend je mít vzdělání abych dostal místo a ne něco umět abych obstál, k tomu nám školství nabízí čím dál snadnější cesty včetně kupčení s tituly.
R91o46s63t72i12s22l16a37v 15C37a95h80a
ad 1) s tim bych souhlasil jen castecne, v politice bylo a je hodne lidi, kteri vystudovali technicke obory, nebo obory pribuzne matematice
O47l73d37ř54i70c10h 77T73i95c21h22ý
Vyslovuji naprostý souhlas, ale něco na těch učitelích přeci jen bude. Ve světě se přeci jen už učí trochu jinak, než jen přednášet a zkoušet.
V14í57t57ě28z22s76l96a82v 94D11r19o71z98d
Dnes je módou házet vinu za úroveň vzdělání na pedagogy. A dětičkám se musí ve všem vycházet vstříc. Nekritizovat, nehodnotit. Nebaví je to? Zrušíme to! Mám svou osobní zkušenost (od mateřské školky až po vysokou školu) s poměrně značným množstvím pedagogů. Těch "úžasných", na které bychom pěli ódy (a s kterýma by nás učení fantasticky bavilo), bylo jen pár, vlastně skoro nikdo. Zároveň si ale nepamatuji jednoho jediného pedagoga, o kterém bych mohl tvrdit, že svůj předmět (obor) neumí. Jen se lišili (jako každý z nás) svými osobnostmi (ať v dobrém či ve zlém). Ale všichni do jednoho nás byli schopni naučit. Myslím, že "zábavné" vzdělávání by mělo být samozřejmé v mateřské školce a snad v první, druhé třídě základní školy, kdy jsou děti schopné udržet pouze krátkodobou pozornost. Pak by si již měly (děti) zvykat, že škola není jen zábava, ale především povinnost, že učitelé jsou různí a není jejich povinností žáky bavit, ale vědět, vysvětlit a ideálně i naučit. Tohle je příprava pro život, protože naprosto různí budou v budoucnu jejich spolupracovníci a šéfové. A nepamatuji, že by se někdy šéfové starali, abychom se v práci především bavili... Matematika nebaví? Tak ji zrušíme!
Šéfe, mě ta práce nebaví! Nezrušíme ji?
R32o37s68t37i78s28l53a74v 27C63a71h27a
k te posledni vete - kdyby to bylo na uradech, tak jsem pro. Ale pak samozrejme zrusit i pozici.
B18ě12l12a 44H42o40r93á25k90o32v75á
Jestli to není také tím, že nepřítomný žák nezlobí, ale také se nic nenaučí...
P30e36t90r 86K94ř35í14ž
Velmi doporučuji knihu Richarda Feynmana "To snad nemyslíte vážně". Autor, fyzik oceněný Nobelovou cenou, byl i VŠ pedagogem. Velmi oblíbený a nekonformní člověk. Mimo jiné kritizoval výuku matematiky a fyziky. Podle něj je většinou vyučována špatně a málokdo si z výuky něco odnese. Proto napsal 3 knihy "Feynmanovy přednášky z fyziky". Při výuce používal konkrétních příkladů.
Ovšem pokud jsou dnes žáci poučováni, že mat + fyz jsou k ničemu, obtížné a vůbec fuj, nevidím to do budoucna pozitivně. Každý ministr by měl sdělovat, že mat + fyz jsou základem mnoha důležitých oborů a dobře placených míst. Jinak budeme zemí montoven a vývojová centra budou jinde. Např. v Indii. Stejně je tomu i v USA. Vědci a lékaři - dnes většinou Asiati. Běloši studují manažerství, práva a humanitní obory.
J38a12r38o31m43í40r 49K94r77á66l
Jenomže tahle vynikající kniha je pro vysokoškoláky. Dnešní maturanti by tohle asi nezvládli.
- Počet článků 1583
- Celková karma 40,02
- Průměrná čtenost 3240x