Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J84i89ř45í 48Z12á14ř27e44c80k48ý 5274238734215

Už se ani nedivím, že to s výukou matematiky vypadá tak, tak to je. Když to tady tak čtu, tak jeden si myslí, že maturitu nemůže mít 75% lidí v ročníku, další si zase plete matematiku a počty, což je trochu jiná kategorie.

Potom existují lidé, kteří si myslí, že 55 příkladů jako domácí úkol ze dne na den je přiměřená dávka na procvičení učiva, dále tací, kteří považují výklad látky a dotazy studentů za ztrátu času.

Výsledkem je, že se studenti matematiku nechtějí naučit, ale přežít. Pokud se maturitě z ní nemohou vyhnout, pak alespoň přežít hon na propadlíky a dostat se mezi těch cca 80% šťastlivců, kteří maturitu udělají. A ani se jim nedivím.

0/0
10.6.2017 2:38

J87o57s16e51f 80N55o71ž66i81č45k28a 5485421409646

Ach jo...

0/0
10.6.2017 7:52

J34a50r63o17s32l17a59v 79H49e63j56n36a 4927531479

"Stejně tak netvrdím, že u státní organizace Cermat není co zlepšovat"

Nejlepší zlepšení by bylo zrušení.

+1/0
9.6.2017 9:42
Foto

J79a80n98a 83M33a82j95o34v70á 4895622226323

Nedávno jsem seděla se skupinkou pedagogů. (matematika, fyzika) Povídali si mj. o tom, že není žádoucí chtít po dětech, aby se něco učili zpaměti "jako když bičem mrská".

Pak neumí násobilku (například), tedy nedokážou počítat složitější věci...

A máme to. Problém zdánlivě je ve studentech, ale je možná ve změněném přístupu k výuce. Já bych si netroufla neumět násobky a vysypat je z hlavy kdykoliv. Ani moje děti ne (to by byl malér doma).

Někdy je ten dril prostě potřebný.

+5/0
9.6.2017 7:16
Foto

W63a12l82d65a 83W14i26n23t76e58r 6667879801979

Záleží, v jakém kontextu. Třeba se bavili o funkcích na intervalu a jaksi se předpokládá, že malá násobilka je dokonale zvládnutá. :-) Biflovat tabulkové hodnoty a vzorce opravdu není žádoucí - dají se přece vyhledat, pokud ovšem dítě ví, co hledá a k tomu by se mělo směřovat. :-)

0/0
9.6.2017 8:04

J12o27s97e44f 72N37o97ž48i66č43k55a 5405511539386

Určitě souhlasím s tím, že matematika by neměla bít o biflování a není třeba se učit nazpaměť všechny vzorce, zvlášť když se dají vyhledat nebo odvodit. Ovšem na druhou stranu tomu, kdo si musí vyhledat úplně každý vzorec (třeba i Pythagorovu větu), potom řešení úlohy trvá déle a to se pak může zrovna v maturitním testu projevit. A zrovna tak ten, kdo má např. násobky dvou v hlavě, tak potom počítá rychleji než ten, kdo je v hlavě nemá.

0/0
9.6.2017 9:06
Foto

W46a42l53d46a 56W84i60n73t70e19r 6497309651149

Tak to si nerozumíme. Násobky dvou nebo Pythagorova věta by měla být opravdu zvládnuté, jako i další, ale např. některé hodnoty goniometrických funkcí, byť si je lze odvodit nebo zapamatovat, mohou být dohledávány pomocí tabulek, stejně jako vzorec např. pro tíhové zrychlení a pod. Jde o to, jak už jsem uvedl, aby dítě vědělo co hledá a k tomu by se mělo vést.

0/0
9.6.2017 23:24

J49i27ř44í 11Z96á97ř67e71c64k76ý 5594358144445

Podle mého názoru by učitel ve veřejně přístupném textu na téma vzdělávání neměl mít pravopisnou chybu...

PS: vím, že jde o překlep

0/0
10.6.2017 2:11

J98o49s57e84f 71N32o30ž30i55č37k60a 5785261659336

OK, toho bít jsem si všiml až teď... :-/ Přesto si myslím, že ten, kdo není zaujatý vůči učitelům, bere, že chybu z nepozornosti může občas udělat každý. A ohledně "veřejně přístupného textu" bych významově přece jen rozlišoval mezi textem článku a diskusním příspěvkem. ;-)

0/0
10.6.2017 7:52
Foto

J96a59n56a 38M70a68j90o45v93á 4815292956883

Ta debata byla o násobilce.

0/0
9.6.2017 13:52
Foto

W51a85l48d90a 81W65i18n94t13e93r 6957419861789

Pak muselo jít o pedagogy z nějaké speciální školy (dříve pomocné nebo zvláštní). Tomu už bych i věřil. ;-)

0/0
9.6.2017 23:34
Foto

W74a41l16d75a 19W21i36n62t57e66r 6107229301749

:-) Záleží jak kde (v USA). Je preferována tzv everyday math, pohodlné, bez systému, pro každý den něco jiného nedotaženého a ve výsledku žák nebo na střední student, byť s potenciálem, ale s minimem vědomostí ze základní o matematických postupech. Nastupuje doučování (velice dobrý business pro každého z Evropy) a jde to hodně poznat na výsledku, ale kritika na americký způsob výuky matematiky je brána jako urážka, stejně jako na bordelářství...prý je umožněno rozvíjení osobnosti a prý s tím nejde nic dělat. Vyložení troubové, kteří ale dají 4 touch downy v jednom zápase, mají to už dopředu nějak zařízené, prostě nestane se, že by takový nenasbíral všechny body, čili neexistuje, aby sportovec, potenciálně reprezentující velmoc, neprošel střední kvůli matematice. Diplom o absolvování střední, tedy o složení maturitní zkoušky (high school diploma) může zmást, ale je to opravdu jen maturita. Školy, hlídající si svou pověst, mají naprosto jiné priority. Vtipkuje se, že basebalový americký tým nedá dohromady trojčlenku a je to v podstatě pravda. Pokud jsou i takoví ve statistice, vše se vysvětluje, ;-D

+4/0
8.6.2017 23:14

V11l50a93d75a 66S80i86m82o55n65i76k 3259323893345

Vloni jsem to z hecu zkusil a bez sebemenšího problému byh prošel - sice za 3, ale co by za trojku dali všichni ti propadlíci, že . Od maturity bylo vloni 38 let, sám jsem z ní nematuroval - na střední odborné škole to nebylo zvykem.

+1/0
8.6.2017 22:58

L60u93k45á98š 78P14ř11i12k72r65y77l 1671813818618

Totální nesmysl. Co do toho vůbec kecá učitel angličtiny. Nějakou dobu jsem studoval na zahraniční univerzitě biostatistiku, kromě běžné výuku (která je sama o sobě daleko neformálnější než u nás - vyučující více reflektuje co vás zajímá), pokud by snad ještě někdo měl mezery, může si je vyjasnit v praktických seminářích, které většinou vedou postgraduální studenti, a které jsou asi vůbec nejpřínosnějším prvkem studia. A vůbec samotné výukové materiály a původní zahraniční učebnice jsou na vyšší didaktické úrovni - naštěstí i mnoho českých studentů to už zjistilo.

+1/−1
8.6.2017 21:51

J75o77s83e41f 58N47o57ž84i66č10k18a 5815921189596

Vy ovšem porovnáváte dle vlastních zkušeností úroveň vysokoškolského studia a pan Mikuláš úroveň středoškolského studia. A samozřejmě i v zahraničí je úroveň různých škol různá (přičemž v USA, jak už zde někteří napsali, to platí dvojnásob).

0/0
9.6.2017 7:39

K15a78r76e68l 43B90o43č20e69k 9290963334529

Motivovaný student má být ten, který MUSí denně vypočítat 20 příkladů? Doporučil bych asi učiteli angličtiny na Matzyfu, aby si nastudoval pojem MOTIVACE, zejména pak vnitřní motivaci (kdy dělám, co CHCI dělat a dělám to proto, že mne to BAVÍ) a pak je VNĚJŠÍ motivace, kdy někdo zvenčí motivuje a připravuje mi podmínky k tomu, abych mohl dělat věci. Tím, že něco dělat MUSÍM, nevzniká vnitřní motivace, vzniká akorát k věcem odpor. Takže problém nebude skutečně v motivovaných studentech, ale, div se světe, v přístupu pedagogů. Nebo nám snad chcete namluvit, že těch 20 příkladů denně dělají američtí studenti dobrovolně a bez přinucení (což by byla jejich vnitřní motivace)?

+3/−3
8.6.2017 20:16
Foto

A88l66e92š 60M37e44r38t23a 4522138778187

Pokud má mít maturita nějakou váhu, tak ji opravdu nemůže mít 75% lidí z ročníku. Pamatuji se, jak nás v dobách sametovky ohromovali čísly o tom, jak zaostáváme v počtu vysokoškoláků za světem (údajně jsme jich měli míň než Nepál). Teď jsme ten svět sice dohnali, ale kvantita neznamená kvalitu.

+12/0
8.6.2017 19:38
Foto

D21a94l89i61b54o51r 35B86a23r20t84o63š 5494640687149

to je pravda..ale my potřebujeme jak zvýšení kvality tak i zvýšení kvantity....potřebujeme aby více mladých bylo skutečně chytrých a vzdělaných....

heslo ..JSEM DĚLNÍK A KDO JE VÍC..je již dávno přežitkem....

+1/0
8.6.2017 21:12

J96a81k87u23b 65Z51e26m35á66n35e97k 2444483211808

To se ale nevyřeší šachováním s maturitou, ta se dává v podstatě za docházku...

0/0
9.6.2017 0:17

J29o51s23e87f 35N31o72ž20i23č63k30a 5955711449666

To ovšem již neplatí právě od doby, kdy byla zavedena státní maturita (předtím se na mnohých školách skutečně za docházku dávala).

0/0
9.6.2017 7:28

T80o75m39á87š 47V92e93l82e67m26a51n 4615765127723

za docházku ? Možná na soukromé, na státních rozhodně ne.

0/0
9.6.2017 12:57
Foto

D31a78l36i68b49o47r 46B25a37r70t59o24š 5124520877959

https://en.wikipedia.org/wiki/Trends_in_International_Mathematics_and_Science_Study

0/0
8.6.2017 18:53
Foto

D39a94l90i41b62o71r 80B92a18r35t56o40š 5304190797219

https://www.nap.edu/read/9822/chapter/4#32

0/0
8.6.2017 18:52
Foto

D42a20l90i97b26o45r 74B26a43r39t24o59š 5754430797799

https://www.aei.org/publication/math-in-american-high-schools/

0/0
8.6.2017 18:50
Foto

D24a38l55i31b81o21r 41B68a17r54t75o41š 5214880847179

chválit USA za vynikající práci na základních a středních školách mi přijde trochu podivné...i když mé osobní zkušenosti jsou více než 25 let staré....na středních školách v USA bylo zvykem, že někteří za celé studium matematiku vůbec neměli.....a pamatuje se jak ve Stars and Stripes byl článek o tom, jak se Reagan strašně naštval, když se ukázalo , že člověk který vyšel americkou střední školu a měl...řekněme maturitu...se neuměl ani podepsat......

Ale možná se situace u nich zlepšila a u nás za stejné období zhoršila....

+7/0
8.6.2017 18:48

M61a79r12t69i41n95a 96B23e58r26á24n28k41o66v42á 5427915752

Přesně popsáno! Pokud studenti nebudou samostatně a denně počítat, nemohou matematiku zvládat tak, aby úspěšně složili maturitu!

Stejně, jako studium čehokoliv, je to o soustavné práci!

Ale to dnešní mládež nerada slyší, natož akceptuje.

A Vám karma.

+6/−3
8.6.2017 18:42

J59o15s79e33f 89N59o98ž58i38č18k89a 5975841319506

Souhlasím a děkuji Vám.

+2/0
8.6.2017 19:04

J39a52k23u63b 77Z19e82m41á57n17e33k 2934263491758

Slyší to úplně stejně nerada jako všechny generace před ní. Vás unikátů pro které bylo v sedmnácti nejvyšším životním cílem soustavně na čemkoli pracovat není zase tolik.

+2/0
9.6.2017 0:21

M87a43r97t29i22n 34R12a81m 9551214191422

Pane Zemánku, věřte, že v mé generaci jsem nebyl unikát. Prostě dobrý výsledek byl jízdenkou do světa. Dobrý výsledek ve studiu, ve sportu...

+2/0
9.6.2017 8:29

J47a67r14o67s27l38a96v 90H36e89j29n38a 4977491329

Samostatně denně počítat třicet příkladů je, samozřejmě, nesmysl;

pokud se nejedná pouze o středu a malou násobilku ve třetí třídě.

0/0
9.6.2017 9:46

J47a74n 81N36o14v41á87k 7425124648867

ale maturita z matematiky v současné podobě netestuje jestli studenti umí matematiky přemýšlet a řešit samostatně originální úlohy, ale testuje jestli umí

+1/0
8.6.2017 18:27
Foto

M11a37r15i50e 41J17a65n10d49o93v89á 8131643755876

"Tak matematiku přece jen učit umíme a problém je spíše ve studentech?", jste napsal. A jak je to s češtinou, pane učiteli? Mně to připadá, že ten titulek psal někdo, kdo si s češtinou moc nerozumí. Protože kdyby ano, tak by napsal: "Tak matematiku přece jen učit umíme. Je problém spíše ve studentech?" Nebo: "Tak matematiku přece jen učit umíme, problém je spíše vestudentech."

Ale vím, že mi neodpovíte, jak je vaším zvykem v okamžiku, kdy byste měl uznat svoje pochybení. :-)

+2/−3
8.6.2017 17:57

J52o83s60e52f 77N90o24ž83i78č43k79a 5385821379156

Paní Jandová, já se domnívám, že správně česky je jak můj titulek, tak i ty dva vaše navrhované (když tedy pominu to "vestudentech" ve vašem druhém návrhu). Ale raději tenhle malicherný spor přenechám případným čtenářům - češtinářům (od těch to pro mě bude mít vyšší váhu než od vás :-)), ať ho rozřeší oni.

+5/−1
8.6.2017 18:37
Foto

M78a70r65i62e 51J95a63n31d49o87v30á 8411493815536

To se dalo čekat. Problém je vestudentech ;-D. Nicméně, ten titulek, to je věta oznamovací, nebo tázací?

+2/−3
8.6.2017 18:43

J84o78s71e37f 53N45o57ž50i21č19k20a 5225311709966

Jelikož je na jejím konci otazník, tak samozřejmě tázací. To vás ve škole neučili? ;-)

(Ovšem tipoval bych, že vaší silnou stránkou byla spíše občanská nauka... :-))

+4/−1
8.6.2017 19:09
Foto

M36a36r27i21e 88J20a41n98d23o46v56á 8301393135886

Zato vás učili češtinu někde v Tatarstánu.

+2/−3
8.6.2017 19:17

J69a81r43o96s88l94a59v 20H10e60j42n22a 4247501419

A nedá pokoj!

0/0
9.6.2017 9:53

J84a50r10o78s89l93a15v 32H69e63j74n46a 4717231179

To jste se, paní Jandová, nějak upsala nebo nerozumíte česky.

0/0
9.6.2017 9:51
Foto

M88a37r21i18e 29J49a39n86d72o18v41á 8751163215376

Já česky umím. Například na konec té vaší věty bych dala otazník.:-/ Nicméně mému bratrovi to nedalo a po dotazu na UJČ AV jsem byla utvrzena v tom, že mám pravdu. :-) Česky neumíte vy a pan Nožička ;-D

0/0
9.6.2017 10:17

J76o29s84e72f 14N70o79ž39i34č98k75a 5765201379346

Ano, všichni vám to nepochybně věří... ;-D

0/0
9.6.2017 10:51
Foto

M30a23r48i85e 53J53a84n13d41o22v44á 8211223155816

Pane Nožičko, můžete si zavolat na toto číslo 257 531 793, nebo mi pošlete adresu, kam vám zašlu nahrávku, kterou můj bratr pořídil při rozhovoru s paní z UJČ. Jenomže vy neuděláte ani jedno ani druhé, protože byste musel přiznat, že pravdu jsem měla já a ne vy. A to takový "čestný sportovec" jako vy, zásadně nedělá :-/

0/0
10.6.2017 9:26

J62o38s26e58f 36N96o26ž86i50č13k28a 5575801839306

Paní Jandová, kvůli takovému malichernému sporu (který takto nejspíš chápe i převážná většina ostatních diskutérů), já rozhodně nehodlám telefonicky otravovat pracovníky z ÚJČ nebo kohokoliv jiného. :-)

A asi nejenom mně přijde úsměvná vaše urputná snaha nalézt v mém textu nějakou chybičku. Zatímco v případě někoho, kdo ve svých blozích kritizuje Zemana nebo chválí Kalouska, by vám nevadilo, ani kdyby tam dotyčný nasekal třeba 10 hrubek. ;-)

P. S. Jenom se ironicky zeptám: ta pracovnice z ÚJČ souhlasila s tím, že váš bratr bude zmiňovaný hovor nahrávat?

0/0
10.6.2017 10:09

M73i61l75a45n 82K20u61c66e34r83a 2336436819402

Clanek vystihuje presne to, co si myslim. Jsem za nej rad. Holt je to predmet, co se neda tzv "vygooglit".R^

+6/−1
8.6.2017 17:25

L90u35m67í26r 28V26i22t48h93a 2777977336952

To se nedá než podepsat.

+3/0
8.6.2017 16:19

J60o45s49e34f 37N31o57ž91i69č58k45a 5695981519756

Děkuji, pane Vitho.

0/0
8.6.2017 16:24

R58o33s51t72i82s15l19a21v 91C88a63h64a 8135601230812

S prezentovanym nazorem lze souhlasit - proste bez toho, ze by clovek neco procvicoval, tak sve schopnosti nezlepsi. Podobne jako u slohu - pokud clovek temer zadne nepise, pak to bude mit u maturity tezke. Nase cestinarka na stredni po nas chtela slohovku kazdy tyden. Casto treba i jen male, treba stranku A5.

My museli pred prijimackama na stredni spocitat slavnou sbirku uloh - Belouna. CELOU. Myslim, ze dnes by maturnantum asi i stacilo k uspesnemu zvladnuti testu, kdyby udelali totez.

+11/−1
8.6.2017 16:05

J66o83s86e65f 16N87o44ž97i15č59k82a 5985641199806

Přesně tak, dnes s Vámi jednoznačně souhlasím.

+1/0
8.6.2017 16:18

T58o27m70á72š 45V54e56l59e23m55a36n 4375425487663

proč by měl celý národ každý den dělat matiku ? Pro mě je to pochopitelné u odborných škol, gymnázií apod.

0/0
9.6.2017 13:00

R92o87s18t44i63s12l24a63v 20C52a44h16a 8745761540352

Ja netvrdim, ze nutne kazdy den, ale je to stejne jako s cimkoliv jinym, hudbou, sportem, atd. - bez procvicovani clovek zakrni.

0/0
9.6.2017 13:06

T22o36m78á82š 15V85e89l50e45m22a36n 4375515597613

no jistě, ale i školství je o prioritách. Pokud se např. učím na trombon a matika nad rámec nějakého základu mi dělá problém , proč bych jí měl věnovat tolik pozornosti, když mám jiné priority ? My jsme na průmce měli matiku každý den, dneska s ní částečně taky pracuji při programování nebo definicích 3D modelu, ale je fakt že povětšinou vystačím s jednoduchou matematikou ... myslím že skoro nic z toho co bylo od 3. ročníku dál skoro nevyužiji. A v běžném životě vám úplně stačí matematika základní školy ...

0/0
9.6.2017 13:17





Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.