Josef Nožička

Maturitní sloh by prý nenapsal ani Čapek, aneb mediální hon opět začíná

14. 04. 2017 10:20:00
Českým středoškolákům začaly tento týden písemnou zkouškou z českého jazyka státní maturity. A tak jako téměř každoročně, i letos se v médiích ihned objevila kritika na zadání maturitních testů.

Jak asi zasvěcení vědí, při písemné zkoušce z českého jazyka píší maturanti slohovou práci, při níž si vybírají jedno z 10 zadaných témat. Na vypracování práce má student při této zkoušce 90 minut a povinný rozsah napsané práce je aspoň 250 slov (přibližně 25–30 řádků ručně psaného textu).

Ne každý má samozřejmě literární vlohy, někdo píše slohy rád, jiný zase nikoliv. Přesto se asi většina lidí shodne na tom, že napsat za výše uvedený čas práci v rozsahu 25–30 řádků by pro absolventa střední školy velký problém být neměl a z 10 nabízených témat by také měl každý nalézt aspoň jedno, které mu sedne (před zavedením státní maturity většinou býval počet témat zhruba o polovinu menší). Někteří to však vidí jinak...

Když jsem včera dopoledne četl ve vlaku MF DNES, narazil jsem zde na článek s téměř děsivým titulkem „Experti: Maturitní sloh by nenapsal ani Čapek.“ V článku redaktorky Radky Hrdinové (možno nalézt s mírně obměněným titulkem i zde na iDNES) se k letošním tématům slohových prací z českého jazyka vyjadřují dvě středoškolské učitelky českého jazyka. Jedna z nich říká: „Shodli jsme se s kolegy, že nám letošní témata přijdou odtržená od života i věku studentů.“ Druhá naopak oponuje slovy „Dalo se z nich vybrat, některá byla velmi zajímavá.“ Tato pedagožka pak ještě v článku dodává, že by nedoporučila psát studentům článek s prvky fejetonu, protože je to obtížný útvar a dobře by ho v tak krátkém čase nenapsal ani Čapek.

Seznam témat letošních maturitních slohů je možno nalézt ve výše uvedeném odkazu na iDNES nebo případně zde na stránkách Cermatu i s doprovodnými texty. Určitě souhlasím s tím, že napsat za 90 minut fejeton (téma číslo 3) by možná byl problém i pro profesionálního žurnalistu. Také souhlasím s těmi, co mají například pochybnosti ohledně toho, nakolik atraktivní téma je pro dnešní mladou generaci popis obrazu Josefa Lady (téma číslo 4).

Ovšem na druhou stranu si letošní maturanti mohli vybrat například vypravování s prvky scifi, zprávu o vodácké akci, úvahový text o snížení věkové hranice trestní odpovědnosti... Podle mě se tedy dalo z 10 nabízených témat vybrat i letos, a proto mi novinové články s titulky, že by letošní maturitu nezvládl ani Karel Čapek, přijdou jako scestné a neodpovídající realitě.

Neříkám tímto, že Cermat (společnost, která má organizaci státních maturit na starosti) dělá vždy vše skvěle a že by kvalita některých maturitních testů i celková organizace maturit neměla být na vyšší úrovni. A ohledně maturitních slohových prací souhlasím i s tím, že je příliš kruté, když při nedodržení předepsaného slohového útvaru má maturant automaticky za pět. Jak totiž říkají i moji kolegové češtináři, řada maturantů si pak pro jistotu vybírá téma, kde je předepsaným slohovým útvarem vypravování (i letošní maturanti, s kterými jsem měl možnost mluvit, si ho většinou volili).

Ale i přes tyto skutečnosti mi ten humbuk, který se v našich médiích každoročně spustí hned poté, co zkoušky z dospělosti vypuknou, přijde často přehnaný...

Autor: Josef Nožička | karma: 39.99 | přečteno: 4758 ×
Poslední články autora