Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kolik lidí ještě věří tomu, že multikulturalismus funguje?

K napsání dnešního blogu mě inspiroval rozhovor se známým českým etnologem a cestovatelem Miloslavem Stinglem.

Rozhovor s tímto pánem, který navštívil kolem 150 zemí světa a vydal přes 270 knih v celkovém nákladu několika milionů výtisků, jsem si přečetl v sobotní MF DNES. Kromě jména pana Stingla mě totiž ihned upoutal i jeho titulek „Já jsem multikulturalismu také věřil.“

Když jsem si totiž v duchu již vícekrát položil otázku, jak to bylo se mnou a mým postojem k multikulturalismu dříve, tak se přiznám, že i já jsem byl před jistou dobou přesvědčen o tom, že idea společného soužití lidí s odlišným náboženským vyznáním i kulturní tradicí v jednom státě fungovat může (alespoň jsem ji tenkrát striktně nezavrhoval). A to i tehdy, pokud se jedná o tak odlišné víry jako je křesťanství a islám.

Když jsem totiž zhruba před 10 lety poprvé navštívil Egypt, tak mi připadalo, že v této více než 90milionové zemi soužití muslimů a křesťanů funguje a přestože lidí, vyznávajících křesťanskou víru, je jen zhruba 10%, nijak utiskováni zde nejsou. Obdobně když jsem byl ještě před necelými 4 lety na poznávacím zájezdu v Bruselu i dalších belgických městech, tak mě překvapilo velké množství lidí, vypadajících na první pohled „neevropsky.“ Ale ani tady jsem neměl pocit, že by společné soužití nefungovalo.

Že dnes, s odstupem několika let, je již můj postoj k této otázce jiný, asi není těžké domyslet. Po Arabském jaru v roce 2011, kdy se moci v Egyptě chopilo Muslimské bratrstvo, nemohla již být o na první pohled idylickém soužití muslimů a křesťanů ani řeč. Poté, co bylo Muslimské bratrstvo po roce vládnutí sesazeno a postaveno mimo zákon, se situace naštěstí zlepšila, ovšem že Egypt již dnes není tou pro turisty bezpečnou zemí z doby před 7 a více lety, asi není třeba dodávat. Totéž samozřejmě platí po sérii teroristických útocích, které spáchali během posledních 2 let v několika západoevropských zemí islámští radikálové, i v případě Belgie. Mimochodem, někteří pachatelé těchto teroristických útoků, jak známo, vyrostli shodou okolností v bruselské čtvrti Molenbeek…

Samozřejmě, že já žádný velký cestoval nejsem (i když cestování k mým koníčkům patří a letos se mimo jiné chystám do Spojených arabských emirátů – islamofob, byť se mi to někteří snaží v diskusích občas podsouvat, opravdu nejsem). Během týdenního pobytu v některé zemi asi těžko šlo objektivně posoudit, nakolik zde v praxi myšlenka multikulturalismu funguje. Ovšem něco jiného je to u člověka typu pana Stingla, který (jak už jsem zmínil výše) navštívil kolem 150 zemí a v některých z nich pobýval celé roky. Proto mě při čtení rozhovoru s ním zaujalo, že i on myšlence multikulturalismu prvně věřil, nyní je však k tomu, jak se bude dále společné soužití osob se zcela odlišnou kulturou i náboženským vyznáním vyvíjet v Anglii, Francii i Německu, poněkud skeptický.

Proto si zde na závěr dovolím ocitovat jednu z jeho odpovědí, kterou v rozhovoru pronesl: „Jsem v očekávání, jak se to vyvine. Vlády dělají hodně pro to, aby došlo k nějakému vyrovnání. My nemáme naštěstí velkou muslimskou komunitu, jen 20 tisíc muslimů. Republika končí u Aše, ale Evropa zde nekončí a nás musí zajímat, co se děje v Bruselu.“ Tato moudrá slova totiž nelze jinak, než podtrhnout.

Autor: Josef Nožička | pondělí 3.7.2017 13:36 | karma článku: 42,51 | přečteno: 2921x
  • Další články autora

Josef Nožička

Cos porobil Pavelenko, Pavle

Tuto píseň si dost možná prozpěvovali někteří lidé na Slovácku, když na obličeji pana prezidenta viděli malou tržnou ránu.

21.4.2024 v 8:15 | Karma: 33,98 | Přečteno: 1158x | Politika

Josef Nožička

Integrace na německých školách nefunguje, ale nesmí se to říkat moc nahlas

Jedním z nejpalčivějších problémů, kterým je Německo v souvislosti s příchodem velkého množství imigrantů nuceno čelit, je integrace osob s odlišnou kulturou do tamních škol.

17.4.2024 v 8:15 | Karma: 40,08 | Přečteno: 1552x | Diskuse| Společnost

Josef Nožička

Svoboda versus Vondrák. V čem vidím já „propastný rozdíl“

Prohřešky bývalého předsedy KDU-ČSL opravdu nevidím takové, že by v jeho případě byly na místě výzvy k odchodu ze strany.

12.4.2024 v 13:36 | Karma: 42,36 | Přečteno: 5679x | Diskuse| Politika

Josef Nožička

Cyrile, zvaž ten odchod!

Jak včera probíhalo důležité jednání předsednictva KDU-ČSL? Pokud to chcete vědět, tak neváhejte a čtěte dál!

10.4.2024 v 8:15 | Karma: 38,16 | Přečteno: 1573x | Diskuse| Politika

Josef Nožička

Volební vlak z České republiky Korčokovi vítězství nepřivezl

V případě volebního vlaku, vypraveného v pátek na Slovensko, mě zaujal především název neziskové organizace, která ho vypravila: "Mladí proti fašizmu".

7.4.2024 v 8:15 | Karma: 46,24 | Přečteno: 7257x | Politika
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nejednáme. Na obzoru je stávka soudních pracovníků, požadují vyšší platy

25. dubna 2024

Premium Odvádějí vysoce odbornou práci, musejí skládat speciální zkoušky, někdy sami vypracovávají drobná...

Pokroková nenávist k Židům. Jak se z univerzit v USA staly filiálky Hamásu

25. dubna 2024

Premium Na elitních amerických univerzitách vyhánějí Židy takovým stylem, že to tam vypadá jako v Německu...

Karafiátovou revoluci zažehla jediná píseň. Portugalsko vyvedla z diktatury

25. dubna 2024

Málokterá revoluce je spojena s písní a květinou, jako se to stalo té portugalské. Před 50 lety se...

Chtěl se odpálit během olympiády v Paříži. Ve Francii zatkli 16letého hocha

24. dubna 2024  22:47

Kriminalisté ve Francii v úterý zadrželi 16letého mladíka francouzské národnosti, který na...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 1582
  • Celková karma 39,87
  • Průměrná čtenost 3242x
Píši hlavně o politice, školství a sportu. 

 

Seznam rubrik