Je Covid-19 důvodem k tomu, aby se školství řídilo radami neziskových organizací?

5. 04. 2020 18:10:00
Je současná mimořádná situace, související s pandemií koronaviru, důvodem pro zásadní přehodnocení vzdělávacích cílů, včetně například toho, aby žáci přestali být svými učiteli známkováni?

Když Bezpečnostní rada státu již téměř před čtyřmi týdny rozhodla o uzavření všech škol v ČR, učitelé i ředitelé škol museli rychle promyslet, jakým způsobem zabezpečit pro žáky a studenty náhradní výuku. Zvlášť, když náměstek ministra zdravotnictví Roman Prymula den poté vyjádřil názor, že školy zůstanou uzavřené nejméně jeden měsíc. Naštěstí žijeme v 21. století a rozvinuté informační technologie umožňují učitelům komunikovat se svými žáky mnoha různými způsoby, ať už přes email, sociální sítě či Skype.

Proto převážná většina kantorů od prvního dne „volna“ nezahálela a svým žákům začala rozesílat nebo na e-learningových webových stránkách vystavovat učební materiály a zadávat jim úkoly. Někteří začali realizovat online výuku v pravém slova smyslu, tedy přes Skype, Google Clasroom či podobné nástroje. Dle ohlasů veřejnosti byli někteří učitelé v tomhle horliví až příliš (možná proto, že chtěli žákům i jejich rodičům ukázat, že opravdu nyní nemají žádné „prázdniny“) a tak se na některé žáky navalilo těch úkolů přehnaně, ale časem se ve většině případů i tohle srovnalo.

Jelikož se však postupem času ukazovalo, že ten prvně avizovaný odhad profesora Prymuly ohledně zavření škol na jeden měsíc byl ještě velmi mírný, a optimistické odhady nyní mluví v souvislosti s otevřením škol o druhé polovině května (ty pesimistické naopak o tom, že školy se do konce června pro žáky neotevřou vůbec), začalo se zcela logicky spekulovat i o tom, jak to v probíhajícím školním roce bude s uzavřením klasifikace. Za něco málo přes měsíc druhého pololetí, kdy žáci základních a středních škol chodili do školy (do tohoto období navíc téměř všude zasáhly i jarní prázdniny) totiž učitelé moc známek nasbírat nestihli. A tak vznikaly otázky, zda žákům známkovat i úkoly, které plní aktuálně při domácí výuce, jak velkou váhu takto získaným známkám eventuálně dávat, atd.

Je proto dobře, když ministerstvo školství včera na svém webu vystavilo doporučené postupy ohledně toho, jak by školy a jednotliví učitelé měli v současné době při vzdělávání na dálku postupovat. Pozorně jsem si tento materiál pročetl a převážnou většinu napsaných doporučení hodnotím jakožto velmi rozumná. Určité výhrady mám ovšem k poslední kapitole s názvem Hodnocení v online škole, zejména pak k odkazu, vloženému na úplném konci textu, s titulkem Zpětná vazba při online výuce.

Když si ho rozklikneme, objeví se nám dokument, v jehož záhlaví je k vidění nejenom logo Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, ale i společnosti EDUkační LABoratoř. Což je nezisková organizace, věnující se inovacím ve školství a vzdělávací politice. Samotný materiál pak obsahuje 12 doporučení pro učitele, jak žáky při online výuce hodnotit. S některými z nich se určitě ztotožňuji (například vymezení času, kdy budu během dne či týdne jako učitel žákům k dispozici, podpora vzájemné spolupráce mezi žáky nebo definování jasných cílů vzdělávání). Jsou tam však i body, které mi přijdou jako nereálné či nesmyslné.

Je zde například doporučení ohledně toho, že při opravování žákovských či studentských prací nemám opravovat všechny chyby, ale mám se zaměřit na jednu, dát k ní doporučení a na základě chyb pak plánovat žákům jejich další práci. Dále pak rada, že mám vždy popisovat, co se žákům povedlo, a při tomto hodnocení vyvažovat ocenění a kritiku. Když jsem si taková doporučení přečetl, tak mě první napadlo, kolik z těch lidí, kteří je vymýšleli, někdy v životě učilo, a případně jak dlouho. Opravdu by mě zajímalo, jak mám jakožto učitel na střední škole realizovat takovýto individuální přístup, když například v letošním školním roce učím v deseti třídách a celkový počet mých žáků je tak přes 260.

Další, nad čím jsem kroutil hlavou, pak byla doporučení, že nemám žáky porovnávat mezi sebou, případně, že se nemám snažit kontrolovat úplně vše a žákům více důvěřovat. Ta poslední uvedená myšlenka zní sice krásně, ale mé zkušenosti coby učitele s více než pětadvacetiletou praxí jsou zkrátka jiné. Opravdu ne jednou se mi stalo, že jsem dostal odevzdané dlouhodobě zpracovávané práce, které byly na první pohled nápadně podobně, a když jsem si následně rozklikl ve vlastnostech souboru příslušnou záložku, tak tam bylo stejné i jméno vlastníka souboru... A i když samozřejmě chápu, že současná situace je mimořádná a známky, které budou žáci mít na konci roku napsané na vysvědčení, opravdu nejsou tou nejdůležitější věcí v životě, mám jako pedagog kvůli tomu takové podvůdky tolerovat a tvářit se, že o nich nevím?

Smíšené pocity jsem zrovna tak měl, když jsem si na stránkách společnosti EDUin, což je jiná nezisková organizace, působící v oblasti vzdělávání, přečetl komentář, v němž byla „důrazná výzva“ všem školám, aby od známkování v současné době ustoupily a hledaly jiné formy hodnocení.

Přijde mi totiž, že některé neziskové organizace i jiné vlivné skupiny využívají či spíše zneužívají současné pandemie Covid-19 k tomu, aby do vzdělávací politiky prosadily cíle, o které již další dobu usilují, ovšem většina české veřejnosti s nimi nesouhlasí nebo k nim minimálně má rezervovaný postoj (což je právě i snaha o zrušení známkování ve školách a jeho nahrazení slovním či formativním hodnocením).

Autor: Josef Nožička | neděle 5.4.2020 18:10 | karma článku: 46.63 | přečteno: 8837x

Další články blogera

Josef Nožička

Jak uliční výbor iFčil zapíjel Karlův mimořádný úspěch

Byť to původně nebylo v plánu, v tomto týdnu se v jedné valašské čajovně uskutečnilo mimořádné zasedání uličního výboru iFčil.

26.3.2024 v 18:30 | Karma článku: 38.83 | Přečteno: 1141 |

Josef Nožička

Lidem, majícím radost z teroristického útoku v Krasnogorsku, opravdu nerozumím

V případě obětí na lidských životech při teroristickém útoku mně přijde nesmyslné uplatňovat jakýsi princip kolektivní viny na všechny Rusy.

23.3.2024 v 17:26 | Karma článku: 44.16 | Přečteno: 5524 |

Josef Nožička

Mimořádná schůze Sněmovny - komedie U nás v Kocourkově byla proti ní slabým odvarem...

Je otázkou, zda se s ohledem na komedii, jaká se včera v Poslanecké sněmovně odehrávala, podaří vládní koalici vylepšit si v očích veřejnosti své renomé.

20.3.2024 v 8:15 | Karma článku: 45.74 | Přečteno: 5056 |

Josef Nožička

Když Evropský parlament žaluje Evropskou komisi (u Soudního dvora Evropské unie)

Při čtení zprávy o rozmrazení peněz orbánovskému Maďarsku si někteří dost možná vzpomněli na letošní summit lídrů EU, na němž došlo nečekaně rychle ke schválení pomoci ve výši 50 miliard eur Ukrajině.

17.3.2024 v 8:10 | Karma článku: 32.88 | Přečteno: 686 |

Další články z rubriky Společnost

Jindřich Kubánek

Zkreslené vidění - Návod k použití

Každý si myslí, že mozek má a že ho používat umí. Přesto stačí, když ztratí klíč od bytu nebo založí kamsi brýle, aby vše ztratilo smysl a začala panika a zoufalství.

29.3.2024 v 13:30 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 35 | Diskuse

Veronika Valíková Šubová

Takže Velký pátek

Čtu radostné ódy na Velký pátek a trochu mi trnou zuby. Tedy stručně: na Velký pátek předhodila jedna náboženská parta vrchnosti nepohodlného proroka inovující party a okupační mocnost ho na nátlak jeho souvěrců nechala popravit.

29.3.2024 v 11:16 | Karma článku: 15.11 | Přečteno: 184 |

Rudolf Pekař

Velikonoce nebo svátky jara a tolerance?

Připomínka jara nám přináší příjemné počasí, kvetoucí zahrady a zároveň i změnu názvu Velikonoc na Jarní svátky či Svátky jara. Jaký to má důvod?

29.3.2024 v 10:56 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 41 | Diskuse

Vlastík Fürst

Velkopáteční zastavení může prospět i ateistům

Velký pátek není v naší zemi svátkem moc dlouho. Volný den máme až od roku 2016. Otázkou je, jak s tímto volnem naložíme. Můžeme vyrazit na nákupy či za zábavou, nebo je možné se rozhodnout, že ho budeme „slavit“.

29.3.2024 v 9:05 | Karma článku: 10.79 | Přečteno: 133 | Diskuse

Karel Trčálek

Fialova vláda by měla zvážit nařízení, kterým bude stanoveno, že se v Česku už žije líp!

ANO, bude líp! Pan premiér se opakovaně vyjádřil, že díky vládě se občanům žije už jen lépe a že téměř vše bylo vyřešeno. Tuto skutečnost je však nutné vtělit do vládního nařízení, neboť je smutné, že ne všichni občané to chápou

29.3.2024 v 8:16 | Karma článku: 18.86 | Přečteno: 238 | Diskuse
Počet článků 1574 Celková karma 39.71 Průměrná čtenost 3245

Píši hlavně o politice, školství a sportu. 

 

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...