Úterý 11. května 2021, svátek má Svatava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 11. května 2021 Svatava

Agresivní bicyklismus nebo nesmyslná bicyklofobie? (reakce na Viléma Baráka)

25. 07. 2020 12:50:45
Jsou cyklisté u nás opravdu tak agresivní, jak tvrdí někteří jejich kritici? A jsou skutečně oproti ostatním účastníkům silničního provozu „pozitivně diskriminovaní“?

Při pročítání včerejších blogů na iDNES mě zaujal článek kolegy blogera Viléma Baráka s titulkem „Nepodléhejme bicyklismu. Kolo se změnilo v modlu agresivní ideologie.“ Pan Barák v něm místy hodně ostře útočí na české cyklisty, kteří dle jeho názoru žádají pozitivní diskriminaci, přičemž ve skutečnosti oni sami často vytlačují řidiče automobilů či chodce.

Sám na kole jezdím hodně, část roku ho využívám jako dopravní prostředek při cestě do zaměstnání, navíc na kole často relaxuji, ať už o víkendech či o dnech letního volna. Ovšem zrovna tak jezdím i autem a pochopitelně rovněž chodím pěšky. Věřím tedy, že jsem schopen objektivně posoudit spor mezi řidiči motorových vozidel a cyklisty, případně mezi chodci a cyklisty, a proto jsem se rozhodl napsat na článek pana Baráka reakci. Jelikož je jeho blog dost obsáhlý, nebudu reagovat na úplně všechny jeho body, ale pouze na ty dle mého názoru nejpodstatnější.

Vilému Barákovi se nelíbí chystaná novela zákona, která má uzákonit, aby řidiči museli při předjíždění cyklisty dodržet boční odstup minimálně jeden a půl metru (platilo by to i v případě, že je na silnici plná čára a zákaz předjíždění). Tenhle chystaný návrh vidím jako sporný i já. Samozřejmě, že dodržet bezpečnou vzdálenost tak, abych cyklistu při předjíždění neohrozil, by mělo být nepsaným pravidlem pro každého řidiče. Ale je otázkou, zda je nutné vyžadovat striktně právě zmíněného jeden a půl metru, zvláště tam, kde jsou silnice opravdu úzké, a i v případě, kdy například v hustém městském provozu objíždí auto cyklistu třicetikilometrovou rychlostí. Ta bezpečná vzdálenost by totiž měla být adekvátní i tomu, jak rychle příslušné motorové vozidlo jede.

V čem však rozhodně nemohu s panem Barákem souhlasit, je jeho obviňování cyklistů z toho, že svou agresivní jízdou brzdí silniční provoz, provozování cyklistiky na silnicích vyšších tříd a ve městech bez cyklostezek přirovnává k požadavku jezdit pro zábavu po kolejích s ručně poháněnou drezínou, a v závěru blogu dokonce vznáší požadavek úplného zákazu ježdění po silnicích pro cyklisty v období od 1. listopadu do 1. dubna. A tyhle názory již nelze označit jinak než jako absurdní.

Samozřejmě, že každý cyklista by měl pro svou jízdu, je-li to možné, využívat především cyklostezky či stezky pro cyklisty. Autor v článku zmiňuje Břeclav jako město, které je k jízdě na kole uzpůsobeno. To mohu potvrdit, na Břeclavsko jezdím na cyklovýlety docela často a shodou okolností se tam chystám s kamarády i příští týden. Ovšem zdaleka ne ve všech městech stejné či srovnatelné velikosti je to pro cyklisty tak přívětivé jako právě v Břeclavi. Ne všude mají cyklisté možnost jet po silnici v krajním pruhu, určeném pouze pro kola, ne všude jsou v rozumné vzdálenosti od silnice cyklostezky, ne všude jsou cyklostezky značené tak dobře, že je bez problémů najde i ten, kdo to v dané lokalitě nezná, atd.

Nehledě na to, že kromě lidí, jezdících na kole na delší cyklovýlety, jsou i takoví, kteří kolo používají jako dopravní prostředek při jízdě po městě, když jedou například na nákup, na trénink či do fitcentra, nebo na návštěvu ke známému. A v těchto případech se jen těžko vyhnou tomu, aby část jízdy neabsolvovali po silnici či po chodníku. Proto by mi přišlo zcela nesmyslné těmto lidem takový způsob dopravy téměř na půl roku zakazovat (něco jiného pochopitelně je, že rozumný člověk nejezdí na kole, pokud je například v zimě náledí).

Samozřejmě, že někteří cyklisté nejsou žádní svatoušci, a na chodnících či stezkách, které jsou společné pro cyklisty i chodce, jezdí zbytečně rychle, čímž představují nebezpečí pro druhé. Ale cyklisté by zase zrovna tak mohli poukazovat na to, že se ne zrovna ohleduplně chovají někteří chodci (o bruslařích na kolečkových bruslích ani nemluvě), když jich jde na úzké cestě vedle sebe tolik, že jich není možné bezpečně objet, když chodí i v pruhu, vyznačeném čistě pro cyklisty, apod. Podobné je to i se vztahem cyklisté versus řidiči a spory o tom, zda v naší zemi více dominuje bicyklismus či naopak automobilismus.

Je to zkrátka především o vzájemné toleranci mezi všemi lidmi, jedoucími po silnici či pohybujícími se po pěšině či stezce, a když taková tolerance bude chybět, tak ji nenahradí ani sebelépe napsaný zákon.

Autor: Josef Nožička | sobota 25.7.2020 12:50 | karma článku: 28.04 | přečteno: 1461x

Další články blogera

Josef Nožička

Vyhazov kvůli politicky nekorektní esemesce. V řadě západních zemí již zřejmě běžná věc

V dnešní době si každý musí čím dál víc dávat dobrý pozor nejenom na to, co veřejně prohlásí v televizi či v rozhlase, ale i na to, co (byť třeba v žertu) napíše na sociální síti nebo pošle někomu esemeskou.

8.5.2021 v 20:03 | Karma článku: 37.68 | Přečteno: 1479 | Diskuse

Josef Nožička

Opravdu kromě Pekarové s Jurečkou někdo věří nesmyslu o Hamáčkově „vlastizradě“?

Od úterního rána hýbe Českem kauza předsedy ČSSD a vicepremiéra Jana Hamáčka, který údajně měl v plánu dopustit se „vlastizrádného“ jednání vůči našemu státu.

5.5.2021 v 20:03 | Karma článku: 43.03 | Přečteno: 2003 | Diskuse

Josef Nožička

Tak už je příčina českého debaklu odhalena: Rusáci nás prý brali vážně!

Čeští hokejoví fanoušci si mohou po dnešku přece jen oddychnout: debakl našich juniorů s Rusy byl způsoben pouze tím, že nás soupeř vzal vážně, a již ve čtvrtfinále proti Kanadě dle slov trenéra Petra opět překvapíme svět.

2.5.2021 v 22:50 | Karma článku: 25.88 | Přečteno: 633 | Diskuse

Josef Nožička

Zámoří žaslo nad kvalitou českých hokejistů. Jenom je škoda, že pak prohráli s Rusy 1:11

O tom, jak občas dopadne přehnaná chvála ze strany sportovních novinářů či trenérů po ojedinělém povedeném výkonu.

2.5.2021 v 17:20 | Karma článku: 20.58 | Přečteno: 557 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Lubomír Stejskal

K pravomocnému verdiktu v kauze hry „Naše násilí ...“

Tři roky poté máme jasno a soudně potvrzeno: umělecká svoboda u nás je tak široká, že se do ní vejdou i ty nejsprostší urážky křesťanů. Nelze s tím ovšem nic dělat. Jen vzít to na vědomí jako realitu doby.

11.5.2021 v 12:30 | Karma článku: 23.87 | Přečteno: 350 | Diskuse

Veronika Vojáčková

Deník z Če-chanu Den 71 - Tančíme s Márou (přídavek)

Sedíme na trávě, ve stínu pod stromy. Kousek od nás leží mrtvý holub. Kuba do něj zkouší píchat klackem, ale Bětka ho po chvíli okřikuje, ať má taky trochu úcty k mrtvému tvorovi. "To je jako kdybys dloubal do dědy."

11.5.2021 v 11:29 | Karma článku: 9.55 | Přečteno: 121 | Diskuse

Stisk Studentský deník

Pandemie vyhnala poruchy příjmu potravy do extrémů, říká odbornice

Strach z nedostatku pohybu a přibírání na váze, narušení režimu či pohled na sebe při videohovorech. To vše přitěžuje v době pandemie covidu-19 lidem s poruchou příjmu potravy. Situaci osvětlila terapeutka Vladimíra Osadníková.

11.5.2021 v 11:22 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 51 | Diskuse

Bohumila Truhlářová

Fašismus, komunismus, covidismus

Kolaborace přinášela výhody pro ty, kdo na kolaboraci měli žaludek – a vězte, že se takoví lidé tenkrát našli: za moc a peníze byli schopni čehokoliv. A je teď situace jiná? Změnili se lidé od dob kolaborace s fašisty a

11.5.2021 v 8:58 | Karma článku: 15.52 | Přečteno: 352 | Diskuse

Martina Bojanovská

Kterak přehnaně emancipované ženy přicházejí o (skvělé) muže

Existují ženy, které mají problémy s muži. Některé je nenávidí. Některé je časem vezmou na milost. Jiné si vytrvale melou tu svou, jak je k životu nepotřebují. Všechny jsou pro mě velkou inspirací, jak se k mužům (ne)chovat.

11.5.2021 v 7:38 | Karma článku: 18.23 | Přečteno: 585 | Diskuse
Počet článků 1270 Celková karma 32.06 Průměrná čtenost 3542

Píši hlavně o politice, školství a sportu. 

 

Najdete na iDNES.cz