Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Až vám soused či známý přinese zabíjačku, tak mu vyčiňte, že porušuje zákon!

Domácí zabíjačky jsou rituálem či tradicí, která se v našich končinách stále udržuje. Zvláště na Moravském Slovácku, kde žiji, to platí dvojnásob.

Samozřejmě, že jsou již dávno pryč doby, kdy se na vesnici zabíjelo téměř v každém stavení (někde i několikrát do zimy). A takový vesnický lékař už býval v půlce zimy zpravidla nešťastný, co se stálým přídělem zabíjačkových výslužek, které mu jeho pacienti nosili, dělat. Dnes už lidí, kteří tuhle tradici stále dodržují, postupně ubývá. Nicméně pořád jsou takoví, kteří nedají na produkty domácí živočišné výroby dopustit a zimu bez domácí zabíjačky si zkrátka nedovedou představit.

Před pár léty za mnou přišel student, jehož jsem byl třídním učitelem, s omluvným listem, kde měl od rodičů podepsanou omluvenku na pátek s udaným důvodem absence „rodinné důvody.“  „A ty rodinné důvody jsou konkrétně co?“, zeptal jsem se ho tenkrát. „No víte pane učiteli… máme doma zabíjačku,“ odpověděl mi. Na chvilečku jsem zaváhal, zda je to dostatečně závažný důvod k zameškání školní docházky, ale pak jsem usoudil, že asi ano. Z dětství si totiž dobře vybavuji, že při zabíjačkách u mých prarodičů bylo v domě potřeba každé ruky. Tak jsem tedy Patrikovi kývl, že to má na pátek omluvené.

V pondělí po víkendu někdo zaklepal na dveře mého kabinetu a když jsem je otevřel, stál před nimi Patrik. V ruce držel igelitku a něco v ní náramně hezky vonělo. Když vešel do kabinetu, podával mi ji se slovy: „Tady jsem pane učiteli něco přinesl za tu páteční absenci.“ Zrozpačitěl jsem – byl jsem přesvědčen, že doby, kdy žáci nosili do školy učitelům zabíječky, jsou již dávno pryč. „To Patriku přece nejde, proč si děláš škodu a navíc by to mohlo být bráno jako úplatek…“

Nicméně Patrik mě ujišťoval, že to jako úplatek rozhodně nemyslel, pouze jeho rodiče byli rádi, že jsem mu vyšel vstříc a z pátečního vyučování ho uvolnil. Po chvilce váhání jsem nakonec dospěl k závěru, že kdybych mu zabíjačku vrátil, tak bych hocha i jeho rodiče asi dostal do trapné situace. Navíc Patrik míval z informatiky obvykle jedničku, takže ho těžko šlo podezírat z toho, že by mu šlo o nějakou protekci. Tak jsem poděkoval a kladl mu na srdce, ať už příště nic takového nenosí. O část jitrnic a tlačenky jsem se tenkrát podělil s některými kolegy - byly mimochodem výborné.

Na tuto historku jsem si vzpomněl dnes ráno, když jsem měl v autě při cestě na lyžovačku puštěné rádio a tématem ranního Radiožurnálu byly právě zabíjačky. A k mému údivu jsem se dozvěděl, že ten, kdo zabíjačku v dnešní době provádí, tak nesmí  výslužku z ní poskytovat nikomu kromě lidí, kteří s ním sdílejí společnou domácnost. Tedy ani sousedům, kamarádům, kolegům v práci… Jinak mu hrozí až desetitisícová pokuta!

Takže pokud mi náhodou ještě někdy nějaký student zabíjačku přinese, tak nebohému studentovi vyčiním, že porušuje zákon. A když se i vám někdy stane, že vám zabíjačku přinese kamarád či soused, tak nejenom, že ji máte odmítnout, ale ještě byste navíc jakožto uvědomělí občané měli kamaráda či souseda nahlásit!

V pořadu na Radiožurnálu jsem se následně dozvěděl, že naši politici chystají v tomto směru nápravu a v brzké době  bude možné výslužky ze zabíjaček beztrestně rozdávat příbuzným, sousedům i známým. Ale přesto se nelze nezeptat, proč takovou absurditu nezrušili politici už dávno a především zůstává rozum stát nad tím, že takový nesmysl vůbec někdo někdy vymyslel a odhlasoval…

Autor: Josef Nožička | neděle 22.1.2017 20:20 | karma článku: 38,51 | přečteno: 1602x
  • Další články autora

Josef Nožička

Jsem sám, komu ta antikampaň koalice Spolu přijde poněkud primitivní?

Snaha udělat z hnutí ANO stranu, hájící Putinovy zájmy, je dalším vlastním gólem, který si koalice Spolu v souvislosti s evropskými volbami dala.

2.5.2024 v 10:40 | Karma: 41,99 | Přečteno: 2163x | Politika

Josef Nožička

Proč byla Helena Langšádlová nejlepší ministryní Fialovy vlády

Ač to zní poněkud paradoxně, v případě současné vlády jsou ti její členové, kteří se řídí zásadou „kdo nic nedělá, ten nic nepokazí“, jednookými králi mezi slepými.

28.4.2024 v 8:15 | Karma: 41,91 | Přečteno: 3948x | Diskuse| Politika

Josef Nožička

Bude TOP 09 v Poslanecké sněmovně ještě poté, co se Dominik Feri vrátí z vězení?

Vedení TOP 09 si s s vyjádřením k pravomocnému rozsudku nad Dominikem Ferim dávalo poměrně dlouho na čas...

25.4.2024 v 8:15 | Karma: 39,63 | Přečteno: 1833x | Společnost

Josef Nožička

Cos porobil Pavelenko, Pavle

Tuto píseň si dost možná prozpěvovali někteří lidé na Slovácku, když na obličeji pana prezidenta viděli malou tržnou ránu.

21.4.2024 v 8:15 | Karma: 35,09 | Přečteno: 1345x | Politika

Josef Nožička

Integrace na německých školách nefunguje, ale nesmí se to říkat moc nahlas

Jedním z nejpalčivějších problémů, kterým je Německo v souvislosti s příchodem velkého množství imigrantů nuceno čelit, je integrace osob s odlišnou kulturou do tamních škol.

17.4.2024 v 8:15 | Karma: 40,55 | Přečteno: 1677x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP

1. května 2024  15:38

V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...

Na jednání o míru nepřijdeme, vzkázali Rusové. Švýcaři je ani nezvali

2. května 2024  22:11

Švýcarsko iniciuje vlastní mírovou konferenci o Ukrajině. S pozváním Ruska na setkání, které se má...

Pavel zkritizoval všechny. Nefér jsou Babišova slova i kampaň SPOLU, míní

2. května 2024  21:36,  aktualizováno  21:50

Kampaň, která dělá z hnutí ANO zastánce ruských zájmů, je podle prezidenta Petra Pavla stejně nefér...

O menopauze musíme mluvit, burácela herečka Halle Berry před Kapitolem

2. května 2024  21:41

Slavná herečka Halle Berry se zapojila do americké politiky, když podpořila senátorky snažící se o...

Sluší se, aby zaměstnanec věděl, proč je propouštěn, řekl Juchelka

2. května 2024  5:42,  aktualizováno  20:58

Poslanci se přeli o změnu zákoníku práce. Opozici se ho nepodařilo vrátit vládě k přepracování....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 1585
  • Celková karma 40,12
  • Průměrná čtenost 3236x
Píši hlavně o politice, školství a sportu. 

 

Seznam rubrik