Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

V87e30r22o25n36i30k27a 58V11a58l11í55k66o26v43á 5633307385243

:-) Dobrý fejeton by za 90 minut Čapek možná napsal, možná také ne. Ale protože pan Nožička nepředložil čtenářům také kritéria, podle nichž se slohy hodnotí, může být veřejnost zmatena. V roce 2012 skutečně dostali pětku i slušní pisatelé... Mj. právě kvůli zprávě.

0/0
2.5.2017 20:06

Z88b66y79n44ě37k 27S73y39c61h41r52a 8366430144305

O tom, jaká je kvalita maturity z češtiny, vypovídá i znalost pravopisu redaktorů na IDnes..

+5/0
15.4.2017 17:27

J59a95r13o49m19í12r 84K78r12á90l 4690989164809

R^;-D

0/0
16.4.2017 10:07

P41a92v96e83l 35O83b91d60r13ž47á85l74e88k 6746314678542

Postrádám smysl v tom, dělat 10 témat, když u některých se prakticky všichni shodnou, že je ani nadaný maturant nemá šanci napsat, případně budou nezajímavá?

Druhá věc - jestli je Cermat připraven řešit případné desítky, stovky, či tisíce žalob ... jako při posledním pokusu s centrálními opravami slohů?

Trochu mne děsí myšlenka, že by se maturity postupně staly dvoufázovými; kdy by se žaloby na Cermat podávaly automaticky.

0/−1
15.4.2017 1:44

J79o95s69e23f 92N54o27ž53i45č86k75a 5205441309456

Jenom k tomu velkému počtu stížností či žalob na maturity v poslední době: víte, ono je to dané i tím, že někteří lidé veřejně radí neúspěšným maturantům, aby se odvolávali kvůli všemu možnému. A pak jsou v odvoláních proti výsledku maturity uváděny i takové absurdity jako např., že učitelce ve třídě klapaly podpatky, že ve třídě byl při zkoušce velký hluk nebo naopak nezvykle velké ticho, atd. Že taková odvolání mají minimální šanci na úspěch, je myslím jasné.

+2/0
15.4.2017 9:19
Foto

M42a46r63t56i26n 51F51a53l27t21ý20n 9371596434808

Nehoňte si triko a zkuste si to.

Pro změnu o všech 10 témat, abyste si nepřišel šikanovaný.

+1/−2
14.4.2017 20:45

P26e34t31r 93K98e85i22s36l23e48r 6611962582734

Když jsem před více jak 30 léty maturoval, tak se můj otec (maturoval na reálném gymnáziu v roce 1954) chytal za hlavu, jak se snižuje náročnost maturit... Dnes se chytám za hlavu já... Možnost výběru z 10 témat a požadovaná délka 250 slov? O tom se nám ani nezdálo... Dnes jsem si přečetl článek "PRO A PROTI: Byla letošní témata maturitní slohovky pro studenty vhodná?" (http://zpravy.idnes.cz/pro-a-proti-maturita-pisemna-slohova-prace-f2d-/domaci.aspx?c=A170413_133634_domaci_zt) a přiznávám se, že mě zarazily názory paní Dagmar Benovičové, učitelky ČJ na SŠ umělecko-průmyslové v Hodoníně a napadlo mě jeden ironický návrh... Co takhle umožnit, aby písemná maturita z ČJ byla dělána formou příspěvků na facebook či formou SMS zpráv? Pak by byli studenti snad spokojeni... a pak se ale nedivme, že mnozí maturanti nedokážou ani pořádně zpracovat životopis...

+7/−1
14.4.2017 19:52

P56a39v66e15l 49H21o41r57á78k 8261103625832

Kdysi byl maturant elita národa, dnes někdo rozhodl, že maturitu má mít skoro každý, pak jdou nároky stranou. V montovnách kolonie kvalitní vzdělání není nutné.

+3/−1
15.4.2017 0:23

J59a84r43o20m46í36r 20K64r81á20l 4570189194289

No a pokud byste se zeptal dědy, byl by to ještě větší rozdíl. Hlavně v matematice a jazycích.

+1/0
15.4.2017 10:48

P96a11v59e66l 77V93e23r59n15e69r 1263273842117

Fakt je, ze v zemi, kde existuje 35-40% populace, ktere si prectou jen nadpis a hned jdou diskutovat, by takove nadpisy mely byt trestne odpovedne ;-D

+1/−3
14.4.2017 19:20

P10a33v67e19l 49V11e78r25n75e22r 1503413762637

chtel jsem napsat - trestne stihatelne ..

0/−2
14.4.2017 19:23

P97e31t56r 85K52e19i81s90l11e31r 6861132782884

;-D Vzpomenete si na film "Jak básnící přicházejí o iluze" a na scénu jak Štěpán Šafránek (Pavel Kříž) prodával noviny? Nemohl prodat skoro žádné, protože nedokázal vymyslet pořádné heslo či chcete-li nadpis, které by zaujalo čtenáře... Už tehdy mnohým stačil nadpis doplněný případně fotkou k tomu, aby si udělali obraz...

0/0
14.4.2017 19:58

J68a25n 34H44l36e86d95í71k 8698569388936

základem výuky českého jazyka je čtení českých i světových klasiků, bez čtení literatúry, nemůže se průměrný ajťák probojovat k ohodnocení známkou 4

+3/0
14.4.2017 18:29

J52a84r60m27i89l23a 94V91a12v28r27o16c45h93o10v77á 8468645406590

R^

+1/0
14.4.2017 14:23

H42o63n89z40a 84B63o44b14u92l51a 9916629433679

Podle mne to v tom článku bylo vysvětleno tak, že některá zadání pro konkrétní slohové útvary by nenapsal dobře za 90 minut ani Čapek. Ne, že by nenapsal žádné z témat. Tak jsem ten článek pochopil já.

+4/0
14.4.2017 13:54

J58o63s10e86f 36N93o10ž59i71č61k78a 5395441589496

Já samozřejmě také, ale jde o to, že v MF DNES byl k tomu článku použit titulek "Experti: Maturitní sloh by nenapsal ani Čapek", což je podle mě zavádějící a neodpovídající skutečnosti. Titulek, který použili na iDNES ("Témata maturitních slohů? Některá by nenapsal ani Čapek, shodují se experti") je již samozřejmě přijatelnější.

+4/−1
14.4.2017 14:19

K40a41r20e24l 74B13o21č98e95k 9820843304539

A titulek: "... mediální hon opět začíná" není zavádějící a odpovídá skutečnosti?

0/0
14.4.2017 14:31

J98o49s84e59f 57N80o92ž22i50č52k64a 5805871809836

Počkejme pár dnů či týdnů a uvidíme. Nebo jste ochoten vsadit se, že žádný článek, kritizující Cermat či současný systém maturit, se již letos v médiích neobjeví? ;-)

+2/0
14.4.2017 14:42

J59o95s35e24f 13N72o81ž37i27č59k32a 5675611809256

P. S. Jeden odkaz, potvrzující mé tvrzení o začínajícím mediálním honu, jsem našel již nyní:

https://www.frekvence1.cz/clanky/rodice-i-ucitele-zuri-kvuli-tematum-maturitnim-slohovek-vybrali-byste-si-anketa.shtml

+1/0
14.4.2017 15:02

K66a81r93e60l 74B21o13č97e45k 9310173964759

Takže máte už DVA příklady mediálního honu. Není to málo, Antone Pavloviči?

0/−1
14.4.2017 16:34

J60o32s42e89f 52N25o72ž81i78č21k47a 5265811899616

A půjdete do té sázky nebo ne? ;-)

+2/0
14.4.2017 17:24

F91r95a98n77t55i68š57e14k 15N75o76v85á23č73e28k 1274373220591

A nehledě na to,že se opět shodují "experti". Z pohledu čtenáře českých novin si dovolím říct, že v naší zemi je přeexpertováno. Na to, kolik tu máme expertů, jsou ovšem výsledky v mnoha oborech docela ubohé.

Syn dělal tuto slohovou práci. Mnohem větší problém viděl ve stanoveném čase, kdy se práce psaly. Psát maturitní práci na poledne, bylo podle něj horší než např. v 8 hod ráno.

+5/0
14.4.2017 15:11

J93o36s16e17f 93N79o12ž13i28č65k21a 5705221299176

Souhlas - také mi stanovení začátku maturitní práce na 12 hodin přišlo nesmyslné.

+3/0
14.4.2017 15:13

R97o67s75t48i48s70l54a55v 65C14a38h50a 6543647507971

Co s tim ma spolecneho cas, proboha? POkud to neni tedy v noci.

0/−4
14.4.2017 19:04

F86r32a54n82t54i96š25e96k 73N36o13v46á43č92e55k 1694863550971

Kdybyste pracoval ve školství, věděl byste, že výkonnost, schopnost vnímat, a řešit problémy u většiny studentů s časem klesá.

+6/0
14.4.2017 19:16

R79o77s65t67i14s38l32a76v 65C49a25h60a 6143417437661

To plati pri vyucovani, rekneme, ze to je unavou. Jenze oni pred tim meli volno.

0/−4
14.4.2017 19:19

R86o66m32a90n11a 92H48o44w12e 1373614983940

neměli volno, ve škole mé dcery tedy volno neměli....

+1/0
14.4.2017 20:28

R26o82s52t73i85s83l40a82v 92C32a16h88a 6563987457681

Maturanti nemeli volno? Zvlastni, jinde zase ano.

0/0
14.4.2017 20:45

J94o69s79e55f 35N33o77ž85i61č59k44a 5755381169146

Jenže takhle se mnozí z nich nejspíš nervovali od rána až do 12 hodin. A že po obědě to většině lidí myslí hůř než v dopoledních hodinách (bez ohledu na předchozí činnosti), je také známá věc.

+2/0
14.4.2017 22:13

R42o15s93t22i74s39l76a73v 57C49a43h80a 6773757917641

V podstate se zduvodnovanim, proc je 12 spatne, pridal k medialnimu honu.

Mimochodem - po obede to mysli hure, kvuli traveni jidla. Syn to ma ve skole tak, ze obvykle chodi na obed o pul druhe, nebo pul treti, takze z hlediska pisemky zadny problem, byla by az pred obedem.

0/−2
15.4.2017 7:34

J33o52s74e32f 80N35o75ž27i39č30k92a 5395191559346

Vy zase jako obvykle poněkud zbytečně zaplevelujete diskusi nekonečným dohadováním se o malichernostech. ;-)

P. S. Je fajn, když si Váš syn může rozhodnout, že na oběd půjde až o půl třetí, ale ne ve všech školních jídelnách taková možnost je.

+2/0
15.4.2017 9:10

R78o59s27t21i75s80l69a68v 94C47a29h45a 6743567567851

Prave ze nemuze. Uz jsem si na to stezoval, kdyz jdou driv, tak je za to trestaji. A zaplevelovat diskuzi problemem s pisemkou ve 12 jsem nezacal ja. A rikate to stejne, co ja - pisemka ve 12 je malichernost.

0/−2
15.4.2017 9:13

F31r38a17n68t53i57š79e37k 25N74o72v29á45č29e30k 1494783880261

Zbytečná diskuze. Já přitom jen zprostředkoval, to, co mi řekl syn, že VĚTŠÍ problém jak obsah témat viděl v čase, kdy psal.

Jo a on také neměl volno ty tři hodiny před testem. Učitelé na jeho gymplu byli zmatení, co se studenty, zřejmě nebylo řečeno zda mohou mít volno.

+2/0
15.4.2017 9:57

R68o12s93t31i95s38l14a55v 85C15a78h28a 6403187917851

To je prece vec reditele, aby to umel vyresit

0/0
15.4.2017 10:10

J69i64ř97í 53E50n44g51l47i55š 1455499475551

Zdá se to být každý rok stejné.

Hledají se jen výmluvy, ale nikdo nemá koule na změnu systému středního školství.

Nároky na přijímací zkoušky se limitně blíží nule a práce s takovým "materiálem" během školního roku je pro kantory očistec, na který spousta z nich už dávno rezignovala snad s výjimkou posledních masochistů.

Moc dobře si pamatuji dodbu, kdy do škol či učilišť chodili náboráři a slibovali stipendia a příspěvky, aby si zajistili pracovníky pro své podniky. Dnes to zní jako sci-fi, ale rozjívená mládež se chová, tak jakoby už náboráři zaklepali na dveře.

Takových mistříčků s přebujelým egem jsou desítky tisíc, ale teprve život jim ukáže jak hluboce se mýlili. Jejich chuť intenzivně studovat a aktivně se podílet na výuce je až na bílé vrány mizerná. Pak se nedivte. Ikdyž montovny stále berou :-/

+17/−1
14.4.2017 13:12
Foto

H68a39n29a 16V54l62k63o35v98á 9125234672514

To je tím, že maturitu dnešní zvládne úplně každý. Takže by bylo načase zajistit nějakou úroveň nejlépe při maturitách a ještě lépe už při přijímačkách na střední školu. Jen se shoduji s kritiky zaváděného hodnocení, že v případě kdy není stanovená spodní hranice pro přijetí přijímačky nemají smysl.

+7/−1
14.4.2017 14:34
Foto

B11r18o84n66i80s43l74a64v 32G94a37b54r74y30š 2562589801

Demonstrativně jsem do diskuze k článku uveřejnil popis Ladova obrázku ze zadání. I s kontrolou mi to trvalo 40 minut.

Pokud s tím má někdo problém, pak to jsou lidé, kteří na maturitu nemají.

+16/−1
14.4.2017 13:08

J57a82r45o25m66í98r 33K65r75á82l 4910829564969

Což je logické. Pokud je cíl 70% maturantů, pak jich třetina na maturitu nemá, anebo musíte značně snížit nároky (a to se právě děje).

+2/0
15.4.2017 10:51

J56i51r42k59a 84L66i21b69e84ň25s59k41ý 4842541844979

Speciálně Karel Čapek, brilantní stylista, by to určitě napsal, pokud není zadání úplná pitomost - ale i pak by to vlastně napsal a udělal si z toho legraci.

+7/0
14.4.2017 12:34

V13í81t77ě26z65s97l10a51v 76D52r18o83z88d 9593289666744

Když jsem dělal maturitu, byly témata 4 a rozsah býval běžně okolo 3 stran A4. Když jsem si pro představu hodil výše uvedený blog do Wordu a zkrátil jej na 250 slov, musel jsem se smát... Mám pocit, že dnešní doba je hlavně o okecávání a výmluvách, než aby někdo přijal, že by měl něco umět. Ještě k některým příspěvkům

(např. p. Pavel Machaček - "k výchově učených mloků"). Myslím, že maturita neřeší špičková umělecká díla zralá na Pulitzerovu cenu, ale určité minimum, které by měl zvládnout skutečně každý maturant. A to jak budoucí vysokoškolák, tak holič (viz jiný příspěvek). Stejně je to i s matematikou. Jestliže jsem schopen po 35 letech po škole udělat maturitu z matematiky (zkoušel jsem) na dvojku, a současný maturant po čtyřech letech "usilovného" studia ji neudělá ani za čtyři (nutný opravdu směšný minimální počet bodů), tak je dnes někde něco špatně. Jenže kdysi chodili ze základky na střední jedničkáři a dvojkaři, dnes téměř každý. Takže zákonitým důsledkem je postatné snížení úrovně škol a náročnosti maturit.

+29/−1
14.4.2017 12:15

J52i93r94k88a 63L44i88b95e41ň32s14k39ý 4222231354619

Ono je to jedno že většina maturantů nebude nic umět, nastupuje éra robotů, a poctivých, inteligentních lidí na potřebné posty, které okecat nejde, bude vždycky dost. Například pošťák nebo ministerský úředník či policista žádný sloh nepotřebují, musí umět tu svoji specializaci, a to stačí. Vzdělávání je svým způsobem zbytečnost, tak z 90%.

0/−12
14.4.2017 12:36

J92a15n 74H27l58e95d14í74k 8888509118766

tedy ne výš, dál, rychleji, ale pomalu zapadnout mezi subsaharské pastevce koz a ovcí. Vrátit "jméno" maturitě klasických a reálných gymnásií, už určitě odzvonilo. Klasika má dnes podobu pervitinu a počítačových her.

+9/0
14.4.2017 12:45

P60e50t28r 49L16a46n89g64e31r 6625245850452

K napsání "něčeho" za co student "projde" to jistě stačí.

Ale uvědomte si, že k tématům se váže slohový útvar. A to si myslím může být ten kámen úrazu.

Za mne ta témata postrádala šťávu a hlavně k určitým tématům bych volil jiný slohový útvar.

+1/−3
14.4.2017 11:57

P92e61t67r 87L37a51n89g24e78r 6235425690692

a ješte uvažte, že je tam časový limit. Za dvě hodiny napsat kvalitní vypravování? A na druhé straně na zprávu o vodácích jsou dvě hodiny až příliš.

+1/0
14.4.2017 12:13

H70o77n15z53a 87B85o82b47u77l90a 9266669493579

Jen 90 minut.:-)

+2/0
14.4.2017 13:57

J91o72s47e17f 68N80o64ž89i18č75k33a 5985361319626

Maturanti ovšem nejprve mají 25 minut na výběr tématu a když je někdo rozhodnutý za 5 minut, tak potom již může těch zbylých 20 minut začít psát do testového sešitu nanečisto.

+1/−1
14.4.2017 14:25

R28o80m57a78n37a 41H46o75w44e 1793754183540

nemohli psát, v průběhu těch 25 minut jim vyučující vykládal průběh, instrukce atd, psát mohli až na povel a to bylo těch 90 minut....

0/0
14.4.2017 20:54

J76o93s28e40f 44N77o51ž17i19č42k76a 5785601939546

Nemáte pravdu - vloni jsem písemnou práci z češtiny zadával, takže to vím (instrukce ke zkoušce se říkají před tím, než studenti otevřou zadání).

+2/0
14.4.2017 22:07

H15o26n65z33a 63B66o29b22u87l35a 9126809573919

To pak těch 90 minut nemá logiku. Připadí mi to divné, protože když si vybere za 5 minut, má 1:55 čas, ale reálně ho ai nikdo nemůže donutit, aby si nevybíral téma hodinu a pak má jen 60 minut. Myslím, že nemáte pravdu, protože to časové rozložení by nemělo žádný smysl.

0/0
15.4.2017 14:01

J71o97s24e14f 70N71o77ž40i54č56k29a 5225301519126

Pane Bobulo, věcí, které nedávají smysl, je v metodických pokynech Cermatu mnohem víc. ;-)

Každý učitel, který někdy maturitní test zadával, by Vám to nejspíš potvrdil...

0/0
15.4.2017 14:15



AUDIOZÁZNAM

Petice

Zmeškali jste přenos čtení Davida Vlka? Poslechněte si ho tady.



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.