Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J36i87ř40í 20Z64á66ř38e36c24k12ý 5644918164285

Už se ani nedivím, že to s výukou matematiky vypadá tak, tak to je. Když to tady tak čtu, tak jeden si myslí, že maturitu nemůže mít 75% lidí v ročníku, další si zase plete matematiku a počty, což je trochu jiná kategorie.

Potom existují lidé, kteří si myslí, že 55 příkladů jako domácí úkol ze dne na den je přiměřená dávka na procvičení učiva, dále tací, kteří považují výklad látky a dotazy studentů za ztrátu času.

Výsledkem je, že se studenti matematiku nechtějí naučit, ale přežít. Pokud se maturitě z ní nemohou vyhnout, pak alespoň přežít hon na propadlíky a dostat se mezi těch cca 80% šťastlivců, kteří maturitu udělají. A ani se jim nedivím.

0/0
10.6.2017 2:38

J35o38s23e70f 31N30o98ž76i28č51k62a 5885291489346

Ach jo...

0/0
10.6.2017 7:52

J70a92r16o12s35l71a60v 71H65e75j63n19a 4757141339

"Stejně tak netvrdím, že u státní organizace Cermat není co zlepšovat"

Nejlepší zlepšení by bylo zrušení.

+1/0
9.6.2017 9:42
Foto

J90a63n34a 61M87a96j64o13v39á 4815532586683

Nedávno jsem seděla se skupinkou pedagogů. (matematika, fyzika) Povídali si mj. o tom, že není žádoucí chtít po dětech, aby se něco učili zpaměti "jako když bičem mrská".

Pak neumí násobilku (například), tedy nedokážou počítat složitější věci...

A máme to. Problém zdánlivě je ve studentech, ale je možná ve změněném přístupu k výuce. Já bych si netroufla neumět násobky a vysypat je z hlavy kdykoliv. Ani moje děti ne (to by byl malér doma).

Někdy je ten dril prostě potřebný.

+5/0
9.6.2017 7:16
Foto

W87a57l74d46a 89W11i53n18t58e88r 6807559741659

Záleží, v jakém kontextu. Třeba se bavili o funkcích na intervalu a jaksi se předpokládá, že malá násobilka je dokonale zvládnutá. :-) Biflovat tabulkové hodnoty a vzorce opravdu není žádoucí - dají se přece vyhledat, pokud ovšem dítě ví, co hledá a k tomu by se mělo směřovat. :-)

0/0
9.6.2017 8:04

J57o94s66e21f 32N72o94ž60i97č64k67a 5595361159886

Určitě souhlasím s tím, že matematika by neměla bít o biflování a není třeba se učit nazpaměť všechny vzorce, zvlášť když se dají vyhledat nebo odvodit. Ovšem na druhou stranu tomu, kdo si musí vyhledat úplně každý vzorec (třeba i Pythagorovu větu), potom řešení úlohy trvá déle a to se pak může zrovna v maturitním testu projevit. A zrovna tak ten, kdo má např. násobky dvou v hlavě, tak potom počítá rychleji než ten, kdo je v hlavě nemá.

0/0
9.6.2017 9:06
Foto

W76a30l81d23a 90W83i17n10t26e28r 6737609241429

Tak to si nerozumíme. Násobky dvou nebo Pythagorova věta by měla být opravdu zvládnuté, jako i další, ale např. některé hodnoty goniometrických funkcí, byť si je lze odvodit nebo zapamatovat, mohou být dohledávány pomocí tabulek, stejně jako vzorec např. pro tíhové zrychlení a pod. Jde o to, jak už jsem uvedl, aby dítě vědělo co hledá a k tomu by se mělo vést.

0/0
9.6.2017 23:24

J15i23ř41í 17Z18á71ř70e30c85k73ý 5374598204785

Podle mého názoru by učitel ve veřejně přístupném textu na téma vzdělávání neměl mít pravopisnou chybu...

PS: vím, že jde o překlep

0/0
10.6.2017 2:11

J39o73s47e29f 80N68o97ž42i82č81k49a 5935501919576

OK, toho bít jsem si všiml až teď... :-/ Přesto si myslím, že ten, kdo není zaujatý vůči učitelům, bere, že chybu z nepozornosti může občas udělat každý. A ohledně "veřejně přístupného textu" bych významově přece jen rozlišoval mezi textem článku a diskusním příspěvkem. ;-)

0/0
10.6.2017 7:52
Foto

J10a22n93a 61M15a54j71o39v58á 4675232306783

Ta debata byla o násobilce.

0/0
9.6.2017 13:52
Foto

W73a92l19d35a 98W26i91n77t50e48r 6757189461169

Pak muselo jít o pedagogy z nějaké speciální školy (dříve pomocné nebo zvláštní). Tomu už bych i věřil. ;-)

0/0
9.6.2017 23:34
Foto

W65a35l90d14a 14W12i57n10t85e65r 6287659891179

:-) Záleží jak kde (v USA). Je preferována tzv everyday math, pohodlné, bez systému, pro každý den něco jiného nedotaženého a ve výsledku žák nebo na střední student, byť s potenciálem, ale s minimem vědomostí ze základní o matematických postupech. Nastupuje doučování (velice dobrý business pro každého z Evropy) a jde to hodně poznat na výsledku, ale kritika na americký způsob výuky matematiky je brána jako urážka, stejně jako na bordelářství...prý je umožněno rozvíjení osobnosti a prý s tím nejde nic dělat. Vyložení troubové, kteří ale dají 4 touch downy v jednom zápase, mají to už dopředu nějak zařízené, prostě nestane se, že by takový nenasbíral všechny body, čili neexistuje, aby sportovec, potenciálně reprezentující velmoc, neprošel střední kvůli matematice. Diplom o absolvování střední, tedy o složení maturitní zkoušky (high school diploma) může zmást, ale je to opravdu jen maturita. Školy, hlídající si svou pověst, mají naprosto jiné priority. Vtipkuje se, že basebalový americký tým nedá dohromady trojčlenku a je to v podstatě pravda. Pokud jsou i takoví ve statistice, vše se vysvětluje, ;-D

+4/0
8.6.2017 23:14

V46l39a66d83a 80S87i62m34o45n32i89k 3299963313705

Vloni jsem to z hecu zkusil a bez sebemenšího problému byh prošel - sice za 3, ale co by za trojku dali všichni ti propadlíci, že . Od maturity bylo vloni 38 let, sám jsem z ní nematuroval - na střední odborné škole to nebylo zvykem.

+1/0
8.6.2017 22:58

L55u84k95á18š 65P73ř32i75k18r26y75l 1241733178538

Totální nesmysl. Co do toho vůbec kecá učitel angličtiny. Nějakou dobu jsem studoval na zahraniční univerzitě biostatistiku, kromě běžné výuku (která je sama o sobě daleko neformálnější než u nás - vyučující více reflektuje co vás zajímá), pokud by snad ještě někdo měl mezery, může si je vyjasnit v praktických seminářích, které většinou vedou postgraduální studenti, a které jsou asi vůbec nejpřínosnějším prvkem studia. A vůbec samotné výukové materiály a původní zahraniční učebnice jsou na vyšší didaktické úrovni - naštěstí i mnoho českých studentů to už zjistilo.

+1/−1
8.6.2017 21:51

J17o43s36e84f 41N21o80ž90i37č57k52a 5405881689236

Vy ovšem porovnáváte dle vlastních zkušeností úroveň vysokoškolského studia a pan Mikuláš úroveň středoškolského studia. A samozřejmě i v zahraničí je úroveň různých škol různá (přičemž v USA, jak už zde někteří napsali, to platí dvojnásob).

0/0
9.6.2017 7:39

K83a15r36e38l 39B79o31č56e33k 9420233624579

Motivovaný student má být ten, který MUSí denně vypočítat 20 příkladů? Doporučil bych asi učiteli angličtiny na Matzyfu, aby si nastudoval pojem MOTIVACE, zejména pak vnitřní motivaci (kdy dělám, co CHCI dělat a dělám to proto, že mne to BAVÍ) a pak je VNĚJŠÍ motivace, kdy někdo zvenčí motivuje a připravuje mi podmínky k tomu, abych mohl dělat věci. Tím, že něco dělat MUSÍM, nevzniká vnitřní motivace, vzniká akorát k věcem odpor. Takže problém nebude skutečně v motivovaných studentech, ale, div se světe, v přístupu pedagogů. Nebo nám snad chcete namluvit, že těch 20 příkladů denně dělají američtí studenti dobrovolně a bez přinucení (což by byla jejich vnitřní motivace)?

+3/−3
8.6.2017 20:16
Foto

A66l14e73š 88M27e91r25t56a 4912228888597

Pokud má mít maturita nějakou váhu, tak ji opravdu nemůže mít 75% lidí z ročníku. Pamatuji se, jak nás v dobách sametovky ohromovali čísly o tom, jak zaostáváme v počtu vysokoškoláků za světem (údajně jsme jich měli míň než Nepál). Teď jsme ten svět sice dohnali, ale kvantita neznamená kvalitu.

+12/0
8.6.2017 19:38
Foto

D74a93l67i59b23o42r 43B17a94r42t70o87š 5444760737849

to je pravda..ale my potřebujeme jak zvýšení kvality tak i zvýšení kvantity....potřebujeme aby více mladých bylo skutečně chytrých a vzdělaných....

heslo ..JSEM DĚLNÍK A KDO JE VÍC..je již dávno přežitkem....

+1/0
8.6.2017 21:12

J85a13k51u28b 58Z32e34m33á83n62e23k 2964533661908

To se ale nevyřeší šachováním s maturitou, ta se dává v podstatě za docházku...

0/0
9.6.2017 0:17

J91o46s77e63f 84N62o96ž20i10č79k54a 5625341429846

To ovšem již neplatí právě od doby, kdy byla zavedena státní maturita (předtím se na mnohých školách skutečně za docházku dávala).

0/0
9.6.2017 7:28

T53o49m27á40š 70V88e69l69e11m52a69n 4445755597293

za docházku ? Možná na soukromé, na státních rozhodně ne.

0/0
9.6.2017 12:57
Foto

D45a63l37i50b77o50r 66B23a87r31t88o92š 5514480137689

https://en.wikipedia.org/wiki/Trends_in_International_Mathematics_and_Science_Study

0/0
8.6.2017 18:53
Foto

D98a89l97i19b72o79r 22B95a12r31t75o75š 5214250277309

https://www.nap.edu/read/9822/chapter/4#32

0/0
8.6.2017 18:52
Foto

D59a79l43i90b35o82r 64B43a86r36t38o18š 5804940287319

https://www.aei.org/publication/math-in-american-high-schools/

0/0
8.6.2017 18:50
Foto

D97a82l69i54b76o50r 56B65a50r41t48o55š 5744900117719

chválit USA za vynikající práci na základních a středních školách mi přijde trochu podivné...i když mé osobní zkušenosti jsou více než 25 let staré....na středních školách v USA bylo zvykem, že někteří za celé studium matematiku vůbec neměli.....a pamatuje se jak ve Stars and Stripes byl článek o tom, jak se Reagan strašně naštval, když se ukázalo , že člověk který vyšel americkou střední školu a měl...řekněme maturitu...se neuměl ani podepsat......

Ale možná se situace u nich zlepšila a u nás za stejné období zhoršila....

+7/0
8.6.2017 18:48

M13a67r42t70i14n21a 43B26e34r63á32n46k50o14v24á 5167135532

Přesně popsáno! Pokud studenti nebudou samostatně a denně počítat, nemohou matematiku zvládat tak, aby úspěšně složili maturitu!

Stejně, jako studium čehokoliv, je to o soustavné práci!

Ale to dnešní mládež nerada slyší, natož akceptuje.

A Vám karma.

+6/−3
8.6.2017 18:42

J77o38s55e72f 53N19o33ž77i50č92k44a 5185681949346

Souhlasím a děkuji Vám.

+2/0
8.6.2017 19:04

J65a15k23u62b 57Z27e85m48á53n29e23k 2274203241468

Slyší to úplně stejně nerada jako všechny generace před ní. Vás unikátů pro které bylo v sedmnácti nejvyšším životním cílem soustavně na čemkoli pracovat není zase tolik.

+2/0
9.6.2017 0:21

M27a42r52t30i22n 72R26a40m 9241324471352

Pane Zemánku, věřte, že v mé generaci jsem nebyl unikát. Prostě dobrý výsledek byl jízdenkou do světa. Dobrý výsledek ve studiu, ve sportu...

+2/0
9.6.2017 8:29

J70a50r80o26s93l36a21v 83H97e10j52n55a 4367901889

Samostatně denně počítat třicet příkladů je, samozřejmě, nesmysl;

pokud se nejedná pouze o středu a malou násobilku ve třetí třídě.

0/0
9.6.2017 9:46

J11a52n 39N90o23v62á14k 7745114648487

ale maturita z matematiky v současné podobě netestuje jestli studenti umí matematiky přemýšlet a řešit samostatně originální úlohy, ale testuje jestli umí

+1/0
8.6.2017 18:27
Foto

M82a61r49i73e 98J39a19n90d25o97v71á 8131283905976

"Tak matematiku přece jen učit umíme a problém je spíše ve studentech?", jste napsal. A jak je to s češtinou, pane učiteli? Mně to připadá, že ten titulek psal někdo, kdo si s češtinou moc nerozumí. Protože kdyby ano, tak by napsal: "Tak matematiku přece jen učit umíme. Je problém spíše ve studentech?" Nebo: "Tak matematiku přece jen učit umíme, problém je spíše vestudentech."

Ale vím, že mi neodpovíte, jak je vaším zvykem v okamžiku, kdy byste měl uznat svoje pochybení. :-)

+2/−3
8.6.2017 17:57

J40o47s26e88f 96N92o31ž82i25č87k83a 5405341719666

Paní Jandová, já se domnívám, že správně česky je jak můj titulek, tak i ty dva vaše navrhované (když tedy pominu to "vestudentech" ve vašem druhém návrhu). Ale raději tenhle malicherný spor přenechám případným čtenářům - češtinářům (od těch to pro mě bude mít vyšší váhu než od vás :-)), ať ho rozřeší oni.

+5/−1
8.6.2017 18:37
Foto

M74a79r60i55e 53J58a44n34d11o22v45á 8441743895396

To se dalo čekat. Problém je vestudentech ;-D. Nicméně, ten titulek, to je věta oznamovací, nebo tázací?

+2/−3
8.6.2017 18:43

J48o21s10e24f 32N65o57ž22i67č54k60a 5775341859246

Jelikož je na jejím konci otazník, tak samozřejmě tázací. To vás ve škole neučili? ;-)

(Ovšem tipoval bych, že vaší silnou stránkou byla spíše občanská nauka... :-))

+4/−1
8.6.2017 19:09
Foto

M98a84r28i57e 32J91a51n71d47o49v95á 8231253755616

Zato vás učili češtinu někde v Tatarstánu.

+2/−3
8.6.2017 19:17

J58a55r92o85s48l71a40v 19H49e10j26n66a 4927101919

A nedá pokoj!

0/0
9.6.2017 9:53

J79a20r47o85s23l60a25v 27H66e46j96n48a 4617731369

To jste se, paní Jandová, nějak upsala nebo nerozumíte česky.

0/0
9.6.2017 9:51
Foto

M52a42r45i15e 95J14a84n48d47o51v67á 8741783575156

Já česky umím. Například na konec té vaší věty bych dala otazník.:-/ Nicméně mému bratrovi to nedalo a po dotazu na UJČ AV jsem byla utvrzena v tom, že mám pravdu. :-) Česky neumíte vy a pan Nožička ;-D

0/0
9.6.2017 10:17

J34o57s71e54f 69N84o74ž38i61č11k42a 5385351489516

Ano, všichni vám to nepochybně věří... ;-D

0/0
9.6.2017 10:51
Foto

M32a77r45i22e 56J83a30n86d13o86v93á 8711103435556

Pane Nožičko, můžete si zavolat na toto číslo 257 531 793, nebo mi pošlete adresu, kam vám zašlu nahrávku, kterou můj bratr pořídil při rozhovoru s paní z UJČ. Jenomže vy neuděláte ani jedno ani druhé, protože byste musel přiznat, že pravdu jsem měla já a ne vy. A to takový "čestný sportovec" jako vy, zásadně nedělá :-/

0/0
10.6.2017 9:26

J84o46s68e60f 21N48o76ž16i14č50k77a 5135831149636

Paní Jandová, kvůli takovému malichernému sporu (který takto nejspíš chápe i převážná většina ostatních diskutérů), já rozhodně nehodlám telefonicky otravovat pracovníky z ÚJČ nebo kohokoliv jiného. :-)

A asi nejenom mně přijde úsměvná vaše urputná snaha nalézt v mém textu nějakou chybičku. Zatímco v případě někoho, kdo ve svých blozích kritizuje Zemana nebo chválí Kalouska, by vám nevadilo, ani kdyby tam dotyčný nasekal třeba 10 hrubek. ;-)

P. S. Jenom se ironicky zeptám: ta pracovnice z ÚJČ souhlasila s tím, že váš bratr bude zmiňovaný hovor nahrávat?

0/0
10.6.2017 10:09

M75i59l98a94n 29K88u39c65e10r31a 2146706679672

Clanek vystihuje presne to, co si myslim. Jsem za nej rad. Holt je to predmet, co se neda tzv "vygooglit".R^

+6/−1
8.6.2017 17:25

L74u23m73í93r 16V25i95t69h73a 2367127556712

To se nedá než podepsat.

+3/0
8.6.2017 16:19

J40o71s78e79f 46N81o49ž21i43č71k14a 5245651559796

Děkuji, pane Vitho.

0/0
8.6.2017 16:24

R67o39s17t77i19s48l39a37v 13C19a76h88a 6673167857711

S prezentovanym nazorem lze souhlasit - proste bez toho, ze by clovek neco procvicoval, tak sve schopnosti nezlepsi. Podobne jako u slohu - pokud clovek temer zadne nepise, pak to bude mit u maturity tezke. Nase cestinarka na stredni po nas chtela slohovku kazdy tyden. Casto treba i jen male, treba stranku A5.

My museli pred prijimackama na stredni spocitat slavnou sbirku uloh - Belouna. CELOU. Myslim, ze dnes by maturnantum asi i stacilo k uspesnemu zvladnuti testu, kdyby udelali totez.

+11/−1
8.6.2017 16:05

J92o72s27e98f 93N31o50ž66i87č28k55a 5405501699786

Přesně tak, dnes s Vámi jednoznačně souhlasím.

+1/0
8.6.2017 16:18

T50o69m25á11š 43V29e34l45e32m10a43n 4745705687923

proč by měl celý národ každý den dělat matiku ? Pro mě je to pochopitelné u odborných škol, gymnázií apod.

0/0
9.6.2017 13:00

R81o15s57t10i21s50l47a56v 85C46a87h49a 6883907927971

Ja netvrdim, ze nutne kazdy den, ale je to stejne jako s cimkoliv jinym, hudbou, sportem, atd. - bez procvicovani clovek zakrni.

0/0
9.6.2017 13:06

T85o43m39á36š 29V51e14l51e52m67a37n 4945975597563

no jistě, ale i školství je o prioritách. Pokud se např. učím na trombon a matika nad rámec nějakého základu mi dělá problém , proč bych jí měl věnovat tolik pozornosti, když mám jiné priority ? My jsme na průmce měli matiku každý den, dneska s ní částečně taky pracuji při programování nebo definicích 3D modelu, ale je fakt že povětšinou vystačím s jednoduchou matematikou ... myslím že skoro nic z toho co bylo od 3. ročníku dál skoro nevyužiji. A v běžném životě vám úplně stačí matematika základní školy ...

0/0
9.6.2017 13:17





Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.