Pondělí 24. února 2020, svátek má Matěj
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 24. února 2020 Matěj
Zobrazit příspěvky: Doporučované Všechny podle vláken Všechny podle času

L85e15o84n40a 81B54l92a66h52o60v85á 5690189349283

V roce 2016, kdy si Maďarsko připomínalo události roku 1956, se zjistilo, že 60 % tamní populace vůbec netuší, co se před šedesáti lety v jejich zemi dělo. Pochopitelně, ve škole se o tom Maďaři neučili a 33 let se o krvavých událostech toho roku muselo mlčet. Ostatně na čsl. školách také...

Podobné to bylo i u nás mj. i s interpretací osvobození Prahy. Přitom tyto události podrobně popsal Václav Černý ve svých pamětech, na nichž pracoval od 60. let, ale které u nás oficiálně mohly vyjít až v roce 1992. Takže je víc než pravděpodobné, že i u nás si nemalá část veřejnosti vystačí s tím, co jim do hlavy nalila socialistická škola. (Otázkou je, kolik toho o naší historii věděli samotní učitelé...)

Takže člen České národní rady v roce 1945 Václav Černý, už před 60 lety v pamětech popsal úlohu vlasovců při osvobozování Prahy:

"Američané do Prahy nedorazili, protože nesměli. Rusové jim nedovolili porušit starší dohodu, zásluhu osvobozené Prahy si vyhradili sami. Tím méně mohli tuto zásluhu přenechat vlasovcům, přeběhlíkům vlastní armády. /.../ Na vlastní uši jsem slyšel v státním rozhlase českou ruštinou pronášený apel na ́vajská Vlasova ́, žádající jejich pomoc. Vlasovci zasáhli na pouhé zavolání o pomoc, udeřili mocně na Pankráci, na Vinohradech (Lobkovicovo náměstí), na Smíchově, na Žižkově, pronikli až k Obecnímu domu, to vše dne 7. května, byli to stateční lidé, padlo jich okolo tří set," uvádí Černý.

Pane Nožičko, dozvěděl jste se o této kapitole naší historie ve škole? Já ne.

+37/−2
doporučit
4.1.2020 21:04

M55i83l65o33s64l16a82v 23J25e40ž95e47k 3264753404901

No,mojí generaci například učili ve škole, že v Katyní vraždili Nacisté a podle Vás to dnes všechno překroutili, můj táta, který se účastnil květnového povstání mi zase tvrdil, že Prahu před nejhorším zachránili Vlasovci, když jsem se o tomto zmínill ve škole někdy v šedesátých letech, tak mi učitelka řekla , že je to lež. Víte pane autore, lidé v této zemi si teprve musí zvykat, že pravda je pravda a komunistická lež už navždy zůstane lží.

+24/−2
doporučit
4.1.2020 19:06

J35o47s67e89f 85L15e24i85n25e94r 8557649197322

Není žádný důvod k falšování historie.Spíše je třeba historii narovnat. Vítězové ji totiž poněkud přizpůsobili vlastnímu pojetí. Je to dluh pamětníkům.

+14/0
doporučit
4.1.2020 19:07

M48i41r92o57s84l89a37v 69B77u35č13e91k 6683103851174

Milý Josefe, já skutečně - žádné falšování nevidím. Nebyl zrušen jediný ruský pomník - neslyšel jsem nikoho, kdo by tvrdil, že vítězen 2 sv. války nebyl SSSR. Já korektně tvrdím, že Novodobé dějiny zplodily komunismus a fašismus. Lenin, jako první dějinný gangster, měl 16 let náskoku před Adolfem - 1917 a 1933. Mega bezkonkurenční bandita Stalin, byl izolován - Tedy si našel izolované Německo - Rapallskou smlouvou 1922. Otřesné dílo splupracujících zločinců = Rozpárání Polska a Katyň. Poté obrat - napadení SSSR ...

Jak obrovský problém činí prostá věta - "Naše republika byla osvobozena RA, Spojenci a konkrétně Praha - Vlasovci". Problém to činí zejména - (viz výzkum) - "Častěji muži a také lidi nad 60 let. Příznivci SPD, KSČm a Hnutí ANO". Sochu Koněva ak chápu, jako především pomník - Totality ! Soudruzi jej vystavěli v r. 1980. Jakýsi symbol toho bývalého. Tedy jej brání ! Ruku na srdce, já se jim ani nedivím - Co už jim vlastně z Rudé historie vůbec zbylo ? ...:-)

+24/−4
doporučit
4.1.2020 18:46

J75a89n 21B69u59r32i49a44n 2413499694790

40 let se u nás dějiny falšovaly. A v této falši vyrostly celé generace. Na tom se doufám všichni shodneme.

A otázkou je, co si dnešní střední a starší populace z dob socialistického školství odnesla - jestli náhodou není natolik pokřivena, že pravdivé informace vyhodnocuje jako falešné.

+13/0
doporučit
6.1.2020 8:20

R17o68s59t27i13s92l91a64v 53C68a90h50a 6633657697411

Lide falsovani historie posuzuji podle toho co se ucili ve skole, tedy porovnavaji s historii falsovanou komunisty.... to je pak dobry for.

A mimochodem i vy jste se tam evidentne naucil blbosti. "vojáci této armády se sice významně podíleli na osvobození Prahy, ovšem předtím po většinu války bojovali na straně hitlerovského Německa"

Sam Vlasov byl zajat v roce 1942, tedy v POLOVINE valky. ROA pak vznikla az v roce 1944 (listopad), tedy necely rok pred koncem valky. Bunacenko byl take zajat v roce 1942, na strane Nemcu bojoval od roku 1943, takze take zadna vetsina valky. A pochybuji, ze muzete konkretizovat pro kazdeho jednotliveho vojaka jak dlouho bojoval na strane Nemcu.

Osvobozeni podstatne casti republiky Rudou armadou nikdo nezpochybnuje. Ale treba komuniste stale popiraji zlociny Rude armady na nasem uzemi.

+15/−1
doporučit
4.1.2020 19:21
Foto

P86a93v46e24l 10D18v29o65ř53á49k 5719265904580

Pane učiteli, historie se nemění. Co se jednou stalo, nemůže se odestát, neb korekce dějin pomocí cestování v čase se nám zatím nedaří.

Ale mění se výklad historie. V tom byli komančové mistry. Např. v padesátých letech se musely začerňovat jisté pasáže v učebnicích, odstraňovat některé fotografie či zalepovat nežádoucí osoby.

Dodnes jsou některé historické úseky nedostatečně popsány a vysvětleny, neb zmizely dobové dokumenty a pamětníci také, buď s jistým přičiněním, no a ti starší věkem.

A tak řada lidí si zachovala to, co jim kdysi nalili do hlavy ve škole nebo na všelijakých školeních, o VUMLu nemluvě. A když dnes vylézají na povrch trochu jiné informace, jde jim to proti srsti. A že to je větší polovina Čechů? A nejsou to náhodou titíž, co nám zvolili to, co tu teď straší? Rv

+17/−2
doporučit
5.1.2020 10:40

J26i44ř30í 56K61o18n75r84á87d 8743178305622

Více než polovina Čechů (Moravanů a Slezanů asi ne, těch se zřejmě nikdo neptal;-D) je dle mého názoru zřejmě dementní, nebo si neumí vyhodnotit kladenou otázku. Nebo snad opravdu jedna kontroverzní událost kolem Koněva a Vlasovců je falšování dějin?8-o Jsem poctěn faktem, že v mém okolí se až na jednu - dvě výjimky nikdo podobný nevyskytuje. A současně konstatuji, že "moje" skupina lidí naopak velmi kvituje, že se konečně během posledních 30 let mnoho skutečností z doby komunistického temna a hrůzovlády vyjasnilo. Když čtu příběhy jednotlivců i skupin, tak mě opakovaně jímá hrůza. Tito lidé prakticky 50 let neexistovali, nesmělo se o nich vědět ani mluvit. Dnes nikdo nikomu nediktuje jak interpretovat dějiny. Je to na uvážení každého z nás. Oficiální historie jasně vysvětluje roli Koněva a jeho oddílů při osvobození Prahy. Stejně tak oddílů vlasovců. Nechte na občanech dotčených částí Prahy, ať si oni svobodně rozhodnou v referendu, komu se má stavět (odstranit) socha, komu zbudovat prostý památník a komu udržovat hřbitov (ne)známých padlých vojáků, i když někteří z nich ani nevěděli, které město a v jaké zemi vlastně osvobozují...Rv

+12/0
doporučit
5.1.2020 13:11

L17e98o70n16a 92B62l18a56h46o13v55á 5790989499933

Otevřela jsem předlistopadovou učebnici dějepisu pro I. a II. ročník gymnázií a I. ročník středních odborných škol.

K osvobození Prahy učebnice uvádí: "Hitlerovská vojska v Čechách odmítla kapitulovat a chtěla si probít cestu na západ. Když 5. května propuklo povstání pražského lidu proti okupantům, hrozilo vážné nebezpečí, že tyto nedotčené hitlerovské síly zničí Prahu. Sovětské oddíly však rychle pronikly od Berlína do Čech a dne 9. května Prahu osvobodily. Tím skončila Velká vlastenecká válka..."

Co k tomu dodat, pane Nožičko?

+11/0
doporučit
6.1.2020 10:54
Foto

T73o63m31á75š 73F94l52a55š30k16a 5145605656111

Ja si taky myslím, že se stále nedostatečně hovoří o zvěrstvech vojáků Rudé armády na dobytých územích. Znásilňování, vraždy, krádeže. Už by se to konečně mělo vše říci naplno.

+22/−5
doporučit
4.1.2020 19:22
Foto

P16e70t16r 78O54m21e65l82k43a 6775629825

Úsměvné a současně o něčem vypovídající je ta pasáž, kde píšete, že se odstraňují památníky osvoboditelů a staví se nové, podle změněného pohledu na historii. Nic takového se neděje. U nás by vám na to vaše tvrzení řekli : " Probudil se a měl ruku v nočníku". :-)

+24/−7
doporučit
4.1.2020 18:07
Foto

M11a78r41i74e 76M61e68t80l20i33c53k41á 9561674641532

Vážený pane Dvořáku... Vaše zjednodušení pohledu na Koněva je uchvacující. Takže moji klienti, kteří přežili Osvětim, jsou jen hlupáci zblbnutí poválečným školstvím? Jako vážně? Jak jedna paní, která se z Osvětimi vrátila, pronesla - Dneska odstraní Koněva a příště smažou tu Osvětim. A jen tak mimochodem, ani to školství nebylo celou dobu zajedno. Já se na základce učila o demarkační čáře (do 1.třídy jsem šla v r. 1968), moje o třináct let mladší sestra už ne.......

A najděte mi generála, který byl Mirek Dušín v uniformě.........

+17/−4
doporučit
5.1.2020 12:17

Z49d98e88n12ě51k 54S40t42r48n10a53d 1375380906309

Ano, přepisuje se historie, kterou nám soudružky učitelky vtloukaly do hlaviček. Chápu, že se to některým kovaným soudruhům nelíbí. Naštěstí dnes máme dobu, kdy proti tomu mohou vznést námitky, aniž by je za to někdo vyhazoval z práce nebo posílal do uranových dolů. Bohužel moc věcných námitek od nich slyšet není, jen nekritické oslavování osvobození Rudou armádou (což je vcelku v pořádku a nikdo to nezpochybňuje) a především jejich velitelů včetně toho nejvyššího (což už tak v pořádku není, protože mnoho z nich bylo pěknými mizery).

+11/−1
doporučit
5.1.2020 16:09

V52l22a89d92i72m24í54r 38H51r91u83b90ý 4817263734319

Jen malý dotaz: Koněvova socha byla instalována někdy v 80. letech. Co myslíte, bylo to opravdu k uctění sovětských vojáků (o kterých nebyla na původní pamětní desce ani zmínka), nebo pro slávu toho, kdo svým zvěrským vpádem umožnil oslavujícím vládnout.

Chce to uvádět všechna fakta: Socha Koněva má být nahrazena památníkem osvoboditelům - sovětským vojákům, kteří šli do boje jen proto, že Koněvovi politruci za nimi stáli s napřaženou pistolí.

+11/−1
doporučit
5.1.2020 9:17

J86o56s21e42f 43H88a60v40r55á47n97e35k 9751181404

Je smutné, že se v Česku tolik daří politrukům. Jen ty prokomunistický, teď vystřídali protikomunističtí. Občas to obstarávají jedni a tíž lidé:-)

+18/−5
doporučit
4.1.2020 19:37

M52i28l13a11n 29Š65ť73a90s39t94n70ý 8478192675637

Jestli to nebude tím, že je u nás více než polovina ignorantů.;-D

+15/−4
doporučit
4.1.2020 18:13
Foto

K58a25r74e78l 65C80a26c58h 8869624615594

Myslím, že to není nic nepochopitelného. Historie se falšovala vždycky. Respektive výklad historických událostí byl vždy a asi vždycky bude poplatný tomu, kdo historii vykládá. A to, co se vykládá prostřednictvím oficiálních státních institucí samozřejmě odpovídá výkladu toho, kdo tyto instituce ovládá. A tak kupříkladu dodnes platí oficiální verze, že JFK zastřelil osamocený ostrostřelec LHO a pro jistotu všichni, kdo by mohli tento výklad hodnověrně zpochybnit, včas zemřeli za různých náhlých okolností. Podobně se upravují výklady dalších a dalších událostí dějin, vždy podle potřeb té které doby. No a na každém jedinci pak je, aby se samostatně rozhodl, jakému výkladu je nakloněn. Ti ubožáci, co by chtěli odstraňovat sochu maršála Koněva si do něj pouze projektují svou nenávist k Rusku. Kdyby si uvědomili, že být vojákem je profese a armáda je nástrojem státu, ať je v něm jakákoli politická vláda, tedy že by maršál sloužil stejně, ať by vládl car, president, kancléř či jiný potentát, možná by se neztrapňovali problémem soch vojevůdců. Socha vojevůdce má význam tam, kde se nějakým způsobem zapsal do historie. Napoleon u Slavkova, Koněv i v Praze a Dönitz kupříkladu v Kielu a Klapálek třeba v Tobrúku. Dějiny se žel Bohu vykládají jako dějiny válek a revolucí.

+14/−4
doporučit
4.1.2020 20:32

M47i35c25h29a62l 42K60a40n71d78a 7250547643235

Nadpis v duchu "devět z deseti kaprů doporučuje ke stědrovečerní večeři lososa" a samotný blog v tomtéž duchu.

Novodobé dějiny nejsou jen Koněv a Vlasov, dokonce nejsou ani jen druhá světová válka. Pokud někde dochází k falšování, pak bych očekával objektivní soupis takových událostí konfrontovaný s údajným tendenčním výkladem. Nic takového jsem v blogu nenašel.

+12/−3
doporučit
5.1.2020 13:26

J64i81ř47í 71K51i50n72d91l 2888827593967

Český rozhlas rozšířil v pátečním dopoledním vysílání výsledky průzkumu agentury Median o vztahu Čechů k historii.Podle zjištění průzkumu mezi tisícovkou respondentů si více než polovina lidí v naší zemi myslí, že se novodobá historie začíná falšovat. Podle průzkumu si to myslí voliči KSČM, Okamurovy SPD a Babišova hnutí ANO.;-D

+12/−3
doporučit
4.1.2020 18:13

M51a59r36e69k 25T47r67i16z35u65l23j74a18k 8140586367907

Falšují ji Rusové, a to ve velkém

+19/−8
doporučit
4.1.2020 17:46

Z79d10e30n23e51k 25H43r21d24i21n20a 9850559463420

"ovšem předtím po většinu války bojovali na straně hitlerovského Německa?"

Nesmysl, když ROA vznikla v listopadu 1944 a do války zasáhla až v březnu 1945 při bojích na Odře...

+7/0
doporučit
5.1.2020 22:53

P64e89t11r 14V12r62c76h86o58v86s98k67ý 1712637466912

Je známým a nezpochybnitelným faktem, že k přepisování naší historie nedávno vyzvala BIS respektive její šéf Koudelka. Je známým a nezpochybnitelným faktem, že přepisování dějin je jeden z charakteristických znaků spojených s nástupem nějaké diktatury. Je zajímavé, že k přepisování dějin povětšinou vyzývají šéfové represivních složek - před Koudelkou to byl třeba K. H. Frank, šéf protektorátní policie.

Přepisování historie může v sobě obsahovat jak složku otevřené lži a falšování, tak složku pozvolné relativizace významu historické skutečnosti.

Za otevřenou lež můžeme nazvat pokusy současných “liberálních demokratů”, že už první republika byla “liberálně demokratická”. To je nesmysl, stačí se jen podívat do tehdy platné Ústavy. Nicméně poselství je jasné - snaha o legitimizaci nového náboženstvi zvané “liberální demokracie”, které paralyzuje současný demokratický svět a snaha podsunout, že tento typ “demokracie” tu už je hodně dlouho.

Za případ relativizace bych uvedl třeba pokusy zpochybňovat význam Rudé armády při porážce Hitlera např. prohlášeními, že západní spojenci eliminovali v době 2.sv. války mnohem víc Hitlerových útvarů než sověti (čímž se snaží neznalcům podsunout, že role SSSR byla při porážce Hitlera výrazně menší, téměř marginální, ne úplně nulová, ale taková, že si jí není třeba ani moc připomínat. Podobných pokusů o relativizaci dějin lze v posledním roce najít hodně (hlavně vztažených ke všem událostem, které by nějak vzbuzovaly hrdost vůči našemu národnímu sebevědomí, připomínaly roli německých okupantů za nacismu).

+14/−5
doporučit
5.1.2020 9:47

V45á10c19l81a39v 83R98ů43ž91e57k 3106367566298

Ve falšování byli a jsou nejlepší komouši...Rv

+11/−3
doporučit
5.1.2020 6:42

J79a29r80o15s52l23a57v 32Z88a26j33i43c63e64k 6254751487607

Historii falsovat nelze, falsuje se pouze dejepis.

+8/−1
doporučit
5.1.2020 0:38
Foto

Z73d28e50n55ě37k 59B38á80r89t66a 6212531627491

Tak údajně 62 procentům vadí to,co se neděje.Zadne památníky sovětských vojáků se u nás neodstraňují.Opravdu zajímavé...

+10/−3
doporučit
4.1.2020 17:59

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz