Děkujeme za pochopení.
T29o94m40á10š 30B20a42b71i49c32k83ý
Informatika se učí často tak, že v hodinách informatiky se probírají předměty z ostatních hodin, případně žáci surfují na internetu a moc se o probírané téma nezajímají.
M35a75r55i77e 72V65o45ř21í70š92k92o58v39á
Vydržte psát, pane Nožičko! Zejména ve školství potřebuji alespoň občas slyšet ty, kteří nekřičí programově nepřetržitě ale bezcílně, jen pro vlastní zviditelnění. Děkuji Vám.
J48o26s45e94f 57N91o67ž68i39č48k23a
Já děkuji Vám za Váš příspěvek a přeji hezkou neděli.
V87e14n46d77u73l57a 58S31z52l94a83u84e85r69o48v75á
"„Revoluční“ návrh spočívá konkrétně v tom, že v hodinách informačních technologií se žáci nově budou učit především programování a robotice, zatímco znalostem pro praxi důležitých aplikací, jako například Wordu, Excelu či PowerPointu, se naučí v jiných předmětech."
Konečně nějaký dobrý nápad:-)
https://jentak.javorkovi.cz/2015/10/15/sestrojil-jsem/
Současné hodiny informatiky jsou k pláči. A doufám, že to bude programování. Jedna naše učitelka si myslela, že programování jsou základy html...
J54o33s23e69f 65N86o60ž14i74č47k24a
Pokud ta Vámi zmíněná učitelka informatiky byla např. překvalifikovaná ruštinářka, tak je to bohužel možné... Ovšem právě nad tím by se Národní ústav pro vzdělávání, ministerstvo školství, atd. měly zamyslet víc než nad centrálním určováním toho, jak má výuka informatiky vypadat.
Třeba já učím programování mnohem raději než Word, PowerPoint, atd. Ale učím to u technických oborů, kde to opravdu má smysl. Zatímco např. na oboru zdravotnický asistent, kde také pár hodin mám, bych opravdu považoval za nesmyslné učit celé 3 roky základy algoritmizace a programování.
J56i63r25i 94C37e42e
NÚV je sama o sobě pozoruhodná instituce. Nemohu se nepodělit o odpověď jistého pedagoga na touto organizací zaslanou žádost o vyplnění dotazníku:
Vážená paní kolegyně,
moc se omlouvám, ale dotazníkového šetření se XY nezúčastní. Důvod je zcela prostý. Po přečtení účelu šetření, tedy že potřebujete shromáždit naším prostřednictvím informace, které vám umožní "současný systém co nejlépe popsat s perspektivou následného vypracování návrhu systémového řešení jeho optimalizace", jsem se začal obávat, jaké závěry z vašeho vyhodnocení vypadnou. Práci XZ podrobně ani neznáte a tudíž je velké nebezpečí, že návrhy optimalizace z vašeho ústavu budou stejně zcestné, jako mnohokrát demonstrované pojetí inkluze, které vneslo do školského systému pouze zmatky bez toho, že by jeho původci z vašeho ústavu převzali osobní zodpovědnost.
Pokud Vás i vaše ambiciózní kolegy z ústavu, který je pro školský systém spíš přítěží než čímkoliv jiným, mohu požádat, nesnažte se o žádnou optimalizaci a případné úpravy či návrhy na zlepšení systému středisek nechte odborníkům na danou problematiku. Jsem přesvědčen o tom, že bez skutečné znalosti věci ke smysluplným řešením stejně dojít nelze.
Omlouvám se za příkrost, ale myslím, že čas nás všech, kteří provádíme smysluplnou práci je natolik drahý, že na podobné věci nemáme čas.
S pozdravem
NN
Z67d29e66n46ě22k 43Ž71í16k44o69v62e40c75k55ý
Zajímalo by mě, jestli by to nějak fungovalo nad mnohem menším korpusem, řekněme desítky nebo stovky mega místo 40 giga.
Po nakrmení knihami od Agathy Christie by to sice jistě smysluplnou zápletku nevytvořilo, ale co třeba na základě knih Burroughse, v takovém dobrodružném žánru není nějaký hlubší smysl zapotřebí.
Z55d68e81n36ě36k 98Ž71í40k59o11v93e15c56k66ý
Sorry, tohle patřilo do diskuse na technetu o textech generovaných umělou inteligencí.
J51o95s27e49f 81N38o41ž88i50č63k31a
Děkuji všem, kteří dosud přispěli do zajímavé diskuse a jsem rád, že tento článek vyvolal u čtenářů tak velký zájem. Že bude mít za necelý den přes 7500 přečtení, to jsem opravdu nečekal.
P27e97t73r 97S90k42á19c29e68l
Díky za článek, ono lidem není jedno, jak se nová generace vyučuje. Např. já po roce 1990 jsme žil nadějí, že se ve školství bude využívat odkazu našeho velikána. Např.:
"Kdo nedbá být vyučován, toho budeš marně vyučovati, dokud u něj neprobudíš vřelý zájem o učení"
> J.A.Komenský.
Z36d54e15n61ě68k 56Ž35í86k21o48v65e58c76k27ý
Také by se žáci měli dozvědět, že pro vlastní potřebu je nesmysl kupovat (nebo nelegálně používat) komerční aplikace, když můžou mít totéž (nebo často i lepší) jako opensource.
(Ostatně bych vydal zákon, že kupovat pro státní úřady aplikace, které mají opensource ekvivalent, má být postihováno jako plýtvání veřejnými prostředky.)
D65a23v35i73d 52H15o55m15o14l60a
Ono to není zas tak jednoduché. Jde o to, co budete definovat jako ekvivalent.
J19i38t35k72a 48J26a90n74ý46r30o22v45á
Ano je důležitá specializace. Někdo programovat v profesním životě potřebovat nebude a jiný zase ano. Nedovedu si představit, že se s tím bude trápit někdo, kdo na to nemá buňky a chybí mu logické myšlení.
Ovšem na druhou stranu, učit ostatní dovednosti jen přes MS programy je dost krátkozraké. Oni se naučí ovládat přesně tu verzi, kterou mají k dispozici. V mnoha případech spíše nenaučí jak jsem zjistila. Stačí, aby MS vydal novější a překopal tam ovládání. No a z těch co si myslí, že to bez problémů zvládají se v mnoha případech stanou roztřesené a nejisté hromádky neštěstí, které na novou nebo starší verzi programu koukají jako tele na nová vrata a bojí se to použít.
Jinak naučit se pracovat např. s Excelem při řešení konkrétních matematických úloh není moc od věci. Málokdo totiž umí využít vše co Excel nabízí.
Jenže před psaním slohu na počítači by měli nejprve zvládnou psaní na klávesnici. Jinak se učitel onoho slohu nedočká. A jak by potom řešil hrubky v textu, když by mu na to každý druhý žák řekl, že kdyby psal rukou tak tu chybu neudělá, jde jen o překlep, časovou tíseň a neznalost psaní textu na klávesnici. Oni v mnoha případech znají jen tu elektronickou na dotykovém monitoru.
Z58d92e56n51ě30k 49Ž83í15k53o98v41e59c72k27ý
S těmi hrubkami bych to viděl naopak, značnou část jim na počítači vychytá spellchecker. A na klávesnici i/y nebo s/z nejsou na sousedních klávesách, tak že těžko může jít o překlep.
J89a13n 73H63o31r92á95č32e42k
Tak pan Nožička tentokrát se trefil do černého a chápu jeho uvažování a chápu i uvažování pana Cahy a pravda je někde uprostřed.
Nebudu zde vypisovat podmínky ani vytvářet nějaké vývojové diagramy, ale vzhledem k tomu, že výuka informatiky na většině základních a středních škol není vyučována erudovanými odborníky tak se dostáváme do situace, kdy se děti i v dnešní době učí ovládat kancelářské aplikace a web. Někteří učitelé, kteří jsou pro věc zapálení se děti snaží naučit i z čeho se počítač skládá, co to znamená operační systém, apod. Jenomže to pro děti není až tak zajímavé téma.
Pro většinu dětí je předmět informatiky oddechovka, protože napsat text v textovém procesoru přece zvládají. To že ho píší "špatně" a nevyužívají všechny možnosti aplikace je věc jiná.
Já například plně souhlasím s tím, že by bylo potřeba, aby se děti začali učit aplikovat počítačové znalosti v praxi. Proč by v rámci výuky českého jazyka neměli jít do počítačové laboratoře, alespoň jednou týdně a nezkusit si napsat sloh na počítači. Proč by jim češtinář neměl ukázat jak správně vytvořit dokument ve Wordu, jak aplikovat znalosti v praxi?
To samé v matematice a dalších oborech, fyzika, chemie.
Tabulkový procesor je výborný nástroj a dokáže práci usnadnit, když se ho naučíme používat, ale je nutné ukázat dětem a praktické aplikace, případně po nich chtít praktické aplikace vymyslet.
Grafický editor další výborný nástroj na úpravu fotek, vytváření log a další aplikace, výborný pomocník pro hodiny výtvarné výchovy.
Informatika jako výukový předmět, by se měl prolínat předměty a jeho struktura by měla obsahovat jak teoretické části tak praktické aplikace, které pomohou učitelům z ostatních předmětů. Základy algoritmizace určitě ano je to o způsobu myšlení. Praktická aplikace přes jednoduchý programovací nástroj. V minulosti se osvědčil pascal například. Dále pak pokročilé ovládání kancelářských aplikací. Vhodné je i dětem ukázat víc operačních systémů, atd...
Možností je nepočítaně.
J82o85s69e29f 73N29o38ž64i81č31k64a
Ohledně prolínání informatiky do jiných předmětů - samozřejmě ano, ale jak už jsem napsal níže v diskusi panu Žíkoveckému: dle nové koncepce se víceméně počítá s tím, že je to ti učitelé-neinformatici budou učit od základů, což mi moc reálné nepřijde.
Také nemám nic proti zařazení základů algoritmizace do výuky informatiky na kterémkoliv oboru, ovšem v rozumném rozsahu - určitě ne tak, že se např. na zdravotnické škole nebo obchodní akademii budou celé 3 roky učit jenom základy algoritmizace, programování, robotika, atd.
F42r27a10n84t16i30š98e17k 20P95e74t10r31í36k
Objektivně nelze rozhodnout, který přístup výuky je ten správný. V tom je kořen všech problémů centrálně řízeného školství. Když se k tomu přimíchá povinná školní docházka a nápady demokraticky zvolených poslanců přicházející po každých volbách,, tak je z toho chaos.
- Počet článků 1585
- Celková karma 40,27
- Průměrná čtenost 3236x